Video player inladen...

Patiënten getuigen over het uitstel van hun medische behandeling: “vooral de onzekerheid maakt het lastig”

Door de coronacrisis kunnen alleen nog maar dringende medische behandelingen doorgaan. Veel behandelingen werden dan ook voor onbepaalde tijd uitgesteld. Hoe kijken patiënten daar zelf naar? Wat zijn bijvoorbeeld de gevolgen van het stopzetten van een intensieve kinebehandeling? En hoe kijken patiënten die een kankerbehandeling volgen naar deze maatregelen? We spraken met een aantal patiënten en artsen.

Janne Helewaut uit Gent heeft een knieprobleem en gaat normaal gezien twee keer per week naar de kinesist. Maar door de coronamaatregelen kan haar intensieve behandeling nu niet meer doorgaan. En dat heeft zware gevolgen voor haar herstel: “ik zat juist in een positieve curve, maar doordat de therapie plots werd stopgezet, ging ik snel terug achteruit. Ik heb nu opnieuw veel meer pijn.” 

Doordat de therapie plots werd stopgezet, ging ik snel achteruit. Ik heb nu opnieuw veel meer pijn.

Janne Helewaut

Thuis aan de slag

Janne kreeg van haar kinesist oefeningen om thuis te doen. Ze oefent nauwgezet, maar mist toch de contacten met haar kinesist. “Ik ben bang om dingen fout te doen en durf niet doorduwen. Er is niemand die me zegt waar ik op moet letten of wat ik wel of niet moet doen. Bovendien heb ik hier ook geen toestellen, waardoor de oefeningen die ik thuis doe sowieso veel beperkter zijn.”

Haar kinesist Uther Smis beaamt dat. "Het is zeer moeilijk om kineprogramma's plots te moeten beëindingen. Bij veel patiënten zien we dan ook een stagnatie of zelfs een serieuze achteruitgang, maar door online oefenprogramma's en teleconsultaties proberen we die mensen toch te begeleiden." Smis verwacht dat het na het opheffen van de maatregelen bijzonder druk zal worden. "Veel behandelingen die misschien niet dringend waren, zullen wel dringend worden, doordat er geen juiste begeleiding was."

Veel behandelingen die misschien niet dringend waren, zullen wel dringend worden, doordat er geen juiste begeleiding was.

Uther Smis, kinesitherapeut

Borstamputatie uitgesteld

Ook de behandeling van Katrien De Smet uit Heist-op-den-Berg staat voor onbepaalde tijd on hold. Katrien heeft borstkanker. Ze kreeg chemo en haar slechte borst werd al geamputeerd. Omdat ze genetisch belast is en er 80 procent kans is dat ze in haar goede borst ook kanker krijgt, moest die borst ook zo snel mogelijk worden geamputeerd. Die operatie zou normaal gezien gisteren doorgaan, maar werd geschrapt. ‘Ik had dat telefoontje wel verwacht”, zegt Katrien daarover. “En ik snap dat corona nu meer prioriteit krijgt, maar doordat de operatie nu niet doorgaat, is de kans groter dat ik in mijn goede borst ook kanker krijg. Dat maakt mij bezorgd.”

Doordat de operatie nu niet doorgaat, is de kans groter dat ik in mijn goede borst ook kanker krijg. Dat maakt me bezorgd.

Katrien De Smet

Katrien heeft het vooral moeilijk met de onzekerheid. “Wat gaat de toekomst brengen? Wanneer gaat de operatie door? Sommigen zeggen in september, anderen zeggen pas binnen een jaar. Ik wil die periode het liefst zo kort mogelijk houden zodat ik deze periode kan afsluiten en aan mijn herstel beginnen.”

Telefonische consultaties

Artsen hebben veel begrip voor de onzekerheid van hun patiënten. Ze benadrukken dat ze telefonisch bereikbaar blijven voor hun patiënt en zo goed mogelijk proberen in te schatten hoe dringend een behandeling is. Maar dit is niet altijd gemakkelijk. “Wij moeten aan de hand van een telefoongesprek inschatten hoe erg de patiënt er aan toe is, maar dat is extreem moeilijk”, zegt huisarts Chiel Bogaert van wijkgezondheidscentrum De Kaai in Gent. “Driekwart van de communicatie is non-verbaal, maar die verliezen we in een telefoongesprek. Er gaat dus heel veel communicatie verloren.” 

Driekwart van de communicatie is non-verbaal, maar die verliezen we in een telefoongesprek. Er gaat dus heel veel verloren.

Chiel Bogaert, huisarts

Volgens Bogaert zorgt dit voor veel druk. “Veel huisartsen hebben hierdoor heel veel stress en zijn psychologisch ontzettend zwaar belast dezer dagen.”

Bogaert hoopt ook dat patiënten niet te veel aarzelen om hun huisarts te contacteren. “Twijfel niet om telefonisch contact op te nemen, dan kunnen we samen een inschatting maken. Want we hebben veel liever dat we op tijd iemand kunnen zien dan dat die persoon te lang aarzelt en we achteraf grote problemen moeten oplossen.”

Video player inladen...

Meest gelezen