Test Aankoop: supermarkten op piek tot 6,6 procent duurder door corona-effect

Een aantal supermarkten zijn vorige week tot 6,6 procent duurder geweest doordat ze ruim een poosje geen promoties of kortingen mochten geven. Dat blijkt uit een prijsvergelijking van consumentenorganisatie Test Aankoop. Bij Colruyt- en Carrefour Hyper-winkels scheelde het plots een slok op een borrel in vergelijking met pre-coronatijden. 

Wie de afgelopen weken op zijn kasticket keek, zal vast gemerkt hebben dat een gevuld winkelkarretje plots wat steviger aantikte dan voor de uitbraak van het coronavirus. Dat bleek ook toen vorige week foto’s van kasticketten - excuses voor het woordgebruik - viraal gingen op sociale media. (Lees verder onder de tweet.)

De belangrijkste oorzaak van de prijsstijgingen is niet ver te zoeken: om het hamsteren tegen te gaan, werd het van 19 tot eind maart verboden om kortingen of promoties te geven.

Colruyt en Carrefour Hyper

Test Aankoop keek naar de prijs van 267 producten en stelde opvallende prijsstijgingen vast op 19 en 20 maart: bij Carrefour Hyper (+ 2,2 %), Colruyt (+ 1,8 %), Collect&Go (+ 1,6 %) en Delhaize (+ 0,7 %).

Toen Test Aankoop naar de prijsevolutie keek sinds begin maart, vielen sterke prijsstijgingen op: de Carrefour Hypermarkten en Collect&Go waren op een piekmoment tot 5 procent duurder, en Colruyt was tot 6,6 procent duurder. Tegelijkertijd bleven de prijzen stabiel bij Aldi en Match.

Vrij vlak

Toen Test Aankoop keek naar de prijsevoluties van de afgelopen maand, zonder promoties en kortingen, merkte men dat de prijsevolutie bij de meeste supermarkten vrij vlak was.

Bij Colruyt en Collect&Go, die als prijsvolgers reageren op de prijzen van de concurrentie, is er echter een duidelijke stijging vanaf 19 maart, de dag van de afschaffing van de promoties. Nu promoties en kortingen weer toegestaan zijn, is een prijsdaling ingezet.