Copyright Dazeley

Overheid steunt dienstencheque-bedrijven, maar klanten én poetshulpen staan niet te springen

Dienstenchequebedrijven die open blijven tijdens de coronacrisis krijgen een financieel duwtje in de rug van de overheid: de subsidies per dienstencheque stijgen van 14 naar 23 euro. Poetshulpen kunnen dus weer aan de slag, maar is opnieuw aan het werk gaan wel veilig? En wat moet je doen als je tijdens de coronacrisis liever geen poetshulp in huis hebt?

Vanaf vandaag kunnen poetshulpen terug aan de slag, zolang ze de veiligheidsmaatregelen strikt naleven. Dienstenchequebedrijven krijgen daarvoor zelfs een financieel duwtje in de rug: de subsidies per dienstencheque stijgen tijdelijk van 14 naar 23 euro. "Dat betekent dat zij een stuk van het extra budget moeten investeren in de veiligheid van poetshulpen", vertelt Vlaams minister van Werk Hilde Crevits (CD&V) bij "De inspecteur" op Radio 2. 

Sommige mensen, zoals luisteraar Anita, staan daar niet om te springen. Ze vindt het te gevaarlijk om nu al terug een poetshulp in huis te krijgen. De Inspecteur van Radio 2 zoekt het verder uit.

Van 13 naar 24 euro

“We hebben besloten om dienstenchequebedrijven die op een veilige manier te werk gaan, extra financieel te ondersteunen", vertelt Hilde Crevits (CD&V), Vlaams minister van Werk bij "De Inspecteur". Concreet zal een dienstenchequebedrijf een bedrag van 23 euro krijgen per uitgeschreven dienstencheque, in de plaats van 14 euro per cheque.

Dienstenchequebedrijven moeten extra budget investeren in veiligheid van poetshulpen.

Hilde Crevits (CD&V), Vlaams minister van Werk

"Dat betekent dat zij een stuk van het extra budget moeten investeren in de veiligheid van de poetshulpen. Het is belangrijk dat zij in veilige omstandigheden kunnen werken. Dus dan moet je een aantal maatregelen voorzien zoals handschoenen, producten… Maar ook de klanten zelf moeten hun steentje bijdragen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je woning goed verlucht is en dat er niemand in de weg loopt, wanneer je huishoudhulp langskomt."

Veiligheid eerst

Huishoudhulpen kunnen dus opnieuw aan de slag, zolang ze de veiligheidsmaatregelen strikt opvolgen. Maar wat als een klant zich daarbij niet goed voelt? Slechts een vijfde van de klanten van poetsbedrijf Easy Life wil bijvoorbeeld nu al opnieuw een huishoudhulp in huis.

"Onze klanten zijn niet verplicht om huishoudhulp te aanvaarden", legt Pascal Seeldrayers van Easy Life uit. "Zolang de huidige maatregelen gelden, kunnen mensen hun huishoudhulp gratis annuleren. We begrijpen dat heel wat klanten ongerust zijn, maar we hebben de afgelopen weken heel grondig onderzocht hoe we het veilig kunnen houden voor onze klanten én huishoudhulpen."

Zolang de huidige maatregelen gelden, kunnen mensen huishoudhulp gratis annuleren.

Pascal Seeldrayers van dienstenchequebedrijf Easy Life

Maar niet alle poetshulpen zullen vandaag opnieuw starten. "We hebben alleenstaande ouders in dienst, mensen die tot de risicogroep behoren… We proberen zoveel mogelijk werknemers aan te moedigen, maar we moeten daar ook realistisch in zijn." 

"We bekijken of we onze huishoudhulpen extra kunnen opleiden om in deze situatie aan de slag te kunnen gaan. Er is ook een speciaal telefoonnummer waar werknemers naar kunnen bellen met zorgen of vragen", vertelt Seeldrayers.

Kwetsbare klanten

Vooral voor kwetsbare klanten is poetshulp onontbeerlijk om zelfstandig thuis te kunnen wonen. "Stel dat we alle dienstenchequebedrijven zouden sluiten, dan krijg je een enorme druk op de gezinszorg", vertelt minister Crevits. "Maar we verplichten dus niemand tot iets. Als er gezinnen zijn die het te vroeg vinden om weer een beroep te doen op hun huishoudhulp, dan mogen zij gewoon niet gaan helpen."

"Maar dat geldt ook andersom: als een poetshulp niet klaar is om weer bij zijn of haar klanten thuis te komen, dan hoeft dat ook niet. Heel wat mensen twijfelen nog, maar er zijn ook heel veel huishoudhulpen én klanten die graag terug naar de normale gang van zaken zouden gaan. Het mag niet onmogelijk worden. Daarom willen we de bedrijven die het veilig aanpakken een financieel duwtje in de rug geven."

Verschillen van bedrijf tot bedrijf

EasyLife kiest ervoor om huishoudhulpen niet naar nieuwe klanten te sturen, ook al zijn ze hulpbehoevend. "Dat kiest elk bedrijf zelf. Ik ken ook bedrijven die een lijstje maken van hun meest kwetsbare klanten en die mensen voorrang geven op hulp. Het enige wat wij als overheid vragen, is dat er geïnvesteerd wordt in veilige werkomstandigheden", aldus Seeldrayers.

Wat met kwetsbare personen die géén beroep kunnen doen op huishoudhulp? "Die komen misschien in aanmerking voor gezinszorg. Daarvoor kan je het best contact opnemen met je lokaal bestuur. Zij kunnen je zeker vertellen bij wie je terechtkan. Maar ik hoop dat de meeste klanten gewoon een beroep kunnen doen op hun vertrouwde dienstenchequebedrijf, door de extra financiële maatregelen die we genomen hebben", besluit minister Crevits.

Meest gelezen