Filmkenner Ward Verrijcken tipt 5 recente films en 5 klassiekers om de lockdown door te komen

Heeft u gezond gegeten en voldoende uw handen gewassen? Wel dan mag u aan het tv-kijken en aan het streamen slaan. Want in deze quarantainetijden kunnen we niet naar de bioscoop en moeten we het filmaanbod bij ons thuis bekijken. Onze filmkenner Ward Verrijcken neemt u mee naar het filmaanbod op het internet. Hij prijst 5 hele eigentijdse, moderne klassiekers aan, die nu nog in de bioscopen zouden spelen en ook 5 topklassiekers uit de filmgeschiedenis, die u toch een keer moet gezien hebben.

Video player inladen...

Bij de betere recente films kunnen we niet om "Parasite" heen, die fantastische Zuid-Koreaanse film van regisseur Bong Joon-ho, die vorig jaar in Cannes de Gouden Palm won en eerder dit jaar de Oscar voor beste film. Parasite is het absolute meesterwerk van het afgelopen jaar. Het is een hele clevere en entertainende film over sociale ongelijkheid, in dit geval in de hoofdstad Seoul. De film is te koop op dvd en Blu-ray en kunt u hem ook legaal streamen op cinemember.be.

Ook een echte aanrader in dat eigentijdse genre is de Franse film “Les Misérables". Het is de film die veel stof heeft doen opwaaien in Frankrijk en ook wel bij ons, omdat het een heel realistisch beeld schetst van de misdaad in de Parijse banlieues, die voorsteden waar echte bendeoorlogen worden uitgevochten. De film concentreert zich vooral op een aantal  kinderen dat te midden van al dat geweld moet opgroeien. Les Misérables, absoluut warm aanbevolen. De film kunt u nu streamen op lumierefilms.be 

We blijven in Frankrijk voor ook al zo’n mooie fantastische nieuwe film: “Portret de la jeune fille en feu”, die ook heel eventjes in de Belgische bioscopen heeft gelopen, voor ze allemaal dicht gingen. Het is een zinderende, passionele kostuumfilm over de jaren 1770. Het gaat over de liefde tussen een jonge schilderes en een edeldame van wie ze het portret moet schilderen.  Een heel modern liefdesverhaal in een klassiek jasje. Die film kunt u ook bekijken op lumierefilms.be.

Dan gaan we eens kijken naar het horrorgenre, dat afgelopen paar jaren echt een revival heeft meegemaakt, met prachtige titels zoals “Get Out” en “Us” en “Hereditary”. En nu is er ook “Midsommar” en dat is een hele unieke horrorfilm, want daarin gaat het licht nooit uit. Het gaat namelijk over midzomernacht, in het noorden van Zweden in de zomer, wanneer het daar niet donker wordt. Een paar Amerikaanse studenten komen er in een sekte terecht en dan gebeuren er wel heel erg griezelige dingen. Die film kunt u zien op het streamingplatform van cinemaZ, de Leuvense arthouse bioscoop, via “CinemaZ aan huis” en daarvoor surft u naar Dalton.be.

En het is natuurlijk paasvakantie, dus laten we ook onze kleine huisgenoten niet vergeten. Daarvoor heeft Ward als finale tip “Frozen 2” in de aanbieding. Dat is natuurlijk het vervolg op die eerste “Frozen”, die  succesvolle tekenfilm over de prinsessen Anna en Elsa die ook nu weer opdraven en ook nu weer zichzelf moeten redden en dus niet moeten wachten op de spreekwoordelijke prins op het witte paard. Een goede feministische boodschap dus voor alle jongens en meisjes die “Frozen 2” gaan kijken. Nu bij u thuis te bekijken via iTunes.

Klassiekers uit de filmgeschiedenis

Het internet is natuurlijk gigantisch groot en er is ook heel veel filmaanbod om legaal te streamen. Maar misschien is deze tijd van quarantaine wel een goed moment om de grote filmklassiekers, die u misschien nog niet gezien heeft, te ontdekken, of voor anderen om ze te herontdekken.

Video player inladen...

Ward start met zijn absolute lievelingsfilm allertijden “Rear Window” van Alfred Hitchcock uit 1954. James Stuart speelt de fotograaf die aan zijn rolstoel is gekluisterd en die door de lens van zijn fototoestel zijn buren bespiedt. Hij denkt dat er een moord gepleegd is aan de overkant van zijn appartementsgebouw, maar hij weet het helemaal niet zo zeker. Het is een film die gaat over kijken en wat dat allemaal betekent, met heel veel metaforen. Maar het gaat ook over vastzitten in je eigen huis. En dat heeft dan weer parallellen met de lockdown waar we ons nu in bevinden. “Rear Window”, cinemakunst van eenzaam hoog niveau kan u zien via Youtube of via Google Play.

CINEMATEK, het Koninklijk Belgisch Filmarchief biedt vanaf deze week ook titels aan uit hun geweldig rijke bibliotheek. Ze zijn deze week begonnen met een absolute toptitel uit onze vaderlandse cinema. Dat is “Jeanne Dielman, 23 rue du Commerce, 1080 Bruxelles”.

Het is de doorbraakfilm van de betreurde Belgische regisseur Chantal Akerman. In 1975 zette ze zichzelf op de kaart met dit heel sobere, maar heel veel zeggende relaas van een eenzame huisvrouw met een klein zoontje. We zien gewoon drie dagen in de routine van haar leven. Om een cent bij te verdienen, terwijl haar zoontje naar school is, werkt ze ook als prostitué in dat appartement in Brussel. De film zegt veel meer dan deze korte uitleg nu doet vermoeden en is eigenlijk een volwaardige feministische klassieker. Akerman stond er ook op om met een volledig vrouwelijke crew te werken voor die film. Sommigen beweren wel eens dat deze film de beste of de meest invloedrijke Belgische film allertijden is. Die kan u dus zien via CINEMATEK at home, dat linkt naar lumierefilms.be.

Onze filmkenner Ward Verrijcken is zelf heel grote fan van de kostuumfilms van James Ivory, een Britse cineast die in de jaren ’70 ’80 en ’90 grote hits scoorde met films als “Howards End” en “The Remains of the Day”. Maar wat zo heel knap is, is de restauratie van één van zijn vroegere films, uit 1987 “Maurice”. Dat is een verfilming van een belangrijk boek over homoseksualiteit in het Edwardiaanse Engeland, vlak voor de Eerste Wereldoorlog waarin homoseksualiteit nog helemaal niet aanvaard was, zeker niet in de hogere klasse. Het titelpersonage Maurice worstelt met zijn gevoelens voor mannen. Hij vraagt zich de hele tijd af:” hoe kan ik een succesvol leven uitbouwen terwijl ik blijkbaar toch moet conformeren en moet trouwen met een vrouw en kinderen krijgen”. Allemaal heel deftig gedaan, want dat was de stijl van James Ivory, maar hij kon daar ook wel echte passie in steken. Het is ook tof om te zien hoe een aantal jonge acteurs daarna wel echt wereldberoemd zijn geworden. Vooral Hugh Grant die daar in een hele jonge versie opdraaft. Maurice is een film met heel veel ingehouden, maar toch wel volwaardige passie en dus warm aanbevolen. Hij is te zien op lumierefilms.be

En dan zijn we bij Netflix aanbeland, die ook een aantal grote titels uit de filmgeschiedenis aanbieden. Niet zo heel veel, maar er staan wel titels tussen die onweerstaanbaar zijn, zoals “Jaws” uit 1975. Het is dé triller van Steven Spielberg, die toen nog maar 30 jaar oud was. Hij veroverde toen de wereld met dat extreem griezelige relaas van die grote witte haai die een kuststadje in Amerika terroriseert. Die opbouw, waarin die haai zo weinig mogelijk werd getoond om zoveel mogelijk angst te creëren bij de filmkijker is onweerstaanbaar. “Jaws” uit 1975 zeker checken op Netflix.

En tot slot, grootser wordt het niet als klassieker: “2001: A Space Odyssey”, het meesterwerk  van Stanley Kubrick uit eind jaren ’60. Daarin neemt hij ons mee door de hele geschiedenis van de mensheid en dan uiteindelijk tot in de toekomst en de ruimte, die hij eind jaren ’60 voorspelde. De film gaat over de strijd van de mensen onder elkaar, maar ook wel de strijd van de mensen tegen de machines, tegen artificiële intelligentie. Al die dingen die vandaag realiteit zijn geworden, dat maakt die film van Kubrick er alleen maar indrukwekkender op. Het is ook gewoon hele intense, spannende, intellectuele cinema. Je moet hem echt gezien hebben om te kunnen meepraten en ook die film staat op Netflix. 

Voor meer filmnieuws en exclusieve interviews: volg @FilmWard op Facebook en Instagram.