Niet alle tuincentra staan te springen om weer open te gaan: "Moeten we gezondheid riskeren voor onze portefeuille?"

Niet alle tuincentra zijn vragende partij om hun winkel snel weer te openen. Alle partijen in het Vlaams parlement hebben een brief geschreven aan minister-president Jan Jambon (N-VA) om een heropening te vragen. Ook de Belgische Tuincentra Vereniging dringt daarop aan. Maar bij Inter-Arbo in Vlezenbeek vinden ze het heel dubbel: "De virologen raden aan om zo weinig mogelijk contact te hebben met andere mensen. Waarom zou dat voor ons anders zijn?"

"Als ik enkel naar mijn portefeuille zou kijken, wil ik mijn winkel meteen heropenen. Beter dan de afgelopen dagen kan je niet hebben: mooi weer en iedereen is thuis om in de tuin te werken. Maar moet ik de gezondheid van mezelf en mijn personeel daarvoor in het gedrang brengen?" vraagt Pierre Demesmaeker van tuincentrum Inter-Arbo zich af. "Als je veel bezoekers over de vloer krijgt, stijgt de kans op besmetting ook. Maar het is aan de overheid om daarover te oordelen."

Oneerlijke concurrentie

Tuincentra die dierenvoeding verkopen, mogen al wekenlang gewoon open blijven. Dat sommige winkels dus wél bloemen en planten mogen verkopen, noemt Demesmaeker oneerlijke concurrentie. "Als het personeel van die zaken ziek wordt, zal de aap uit de mouw komen. Dan zullen ze misschien zeggen: "We hadden het beter niet gedaan." Langs de andere kant gaan er momenteel miljoenen euro's verloren in de sierteelt, maar we zijn lang niet de enige sector."

Zoals door een rood licht lopen

Voor de uitbater van het tuincentrum is de vraag van de koepelorganisatie heel dubbel. "Je kan altijd het risico nemen. Dat is zoals de straat overlopen terwijl het licht op rood staat. "Er zal wel geen auto aankomen", denk je, tot je prijs hebt." Als morgen zou beslist worden dat alle tuincentra weer open mogen, zal Demesmaeker dat weliswaar doen. "Maar dan wel met alle nodige maatregelen zoals een scherm aan de kassa, handschoenen en genoeg aandacht voor sociale afstand. Maar ik weet niet of dat makkelijk zal werken. Veel klanten vragen heel wat informatie als ze langskomen. Het zou sowieso een beetje dubbel zijn", aldus Demesmaeker.