Video player inladen...

Bakken is dé nieuwe hobby in coronatijden: bakspullen verkopen als zoete broodjes

Sinds we verplicht in ons kot moeten blijven, ontdekken we nieuwe manieren om ons bezig te houden. De ene is fanatiek beginnen te sporten, de andere volgt een online naaicursus. Maar veel Belgen zijn ook beginnen te bakken en dat merken de supermarkten: "Met de bloem die Colruyt afgelopen periode heeft verkocht, kan je 2.500.000 cakes bakken", zegt woordvoerster Hanne Poppe. Ook winkelketen Mediamarkt ziet een grote toename van de online verkoop van onder meer broodbakmachines.

Een gezellige namiddag wafels, pannenkoeken of een heerlijke chocoladecake bakken met het hele gezin. Het kunnen kleine lichtpuntjes zijn in coronatijden, heeft de Belg de afgelopen tijd ontdekt. We zijn dan ook massaal aan het bakken geslagen en dat voelen de supermarkten: "Klanten kopen gemiddeld 1 kilogram bloem extra", klinkt het bij Colruyt.

"Bloem was sowieso al tijdens de hamsterperiode een zeer populair product. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar zien we een stijging van maar liefst 150 procent", zegt woordvoerster Hanne Poppe. "Op zich hoeft dat niet te verwonderen aangezien bakken een zeer populaire gezinsactiviteit wordt. We zitten nu eenmaal in een periode waarin kinderen creatief beziggehouden moeten worden." Naast de groeiende verkoop van bloem, ziet Colruyt ook een meerverkoop van de bakmixen voor pannenkoeken en cupcakes. 

We zitten nu eenmaal in een periode waarin kinderen creatief beziggehouden moeten worden
Hanne Poppe, woordvoerster Colruyt

Ook bij Delhaize valt de meerverkoop van bloem op. Het gaat zelfs zo ver dat de winkelketen nu soms bloem vanuit Italië moet laten aanbrengen of moet bestellen bij lokale groothandelaars die normaal enkel aan de horeca leveren. 

Belga

Broodbakmachines

Maar die aangekochte bloem moet nog altijd verwerkt worden. En daar hebben we spullen voor nodig: "De verkoop van onder meer broodbakmachines en keukenrobots zit dan ook in de lift", laat Janick De Saedeleer, woordvoerster van Mediamarkt, weten. "Afgelopen week werd er 40 procent meer gezocht naar keukenspullen op onze website in vergelijking met de week ervoor. Daarnaast werd er ook 8 keer meer verkocht." 

Een stijging die zich aftekent ten opzichte van de verkoop van laptops. Want die verkoop is nu aan het dalen. En daar is volgens De Saedeleer een logische verklaring voor: "Mensen die thuiswerken hebben ondertussen alle benodigdheden kunnen aankopen, maar gaan nu op zoek naar nieuwe hobby's om de vrijgekomen tijd op te vullen." Bakken wordt dus nu meer en meer het ideale tijdsverdrijf, lijkt het. 

Volgens Mediamarkt werden er in deze periode 22 keer meer broodbakmachines verkocht in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Hetzelfde geldt voor de keukenrobots. Daar werden er intussen al 15 keer meer van verkocht. Ook opvallend is de verdubbeling van de verkoop van de ijsmachines deze week. Maar misschien zit daar het warme weer wel voor iets tussen. 

Bekijk het verslag uit "Het Journaal" hier:

Video player inladen...