Kledingwinkels tevreden over uitgestelde zomersolden, "maar alleen als ook grote ketens zich aan sperperiode houden"

Zijn kledingwinkels tevreden over de uitgestelde zomersolden? Of hebben ze liever dat alles blijft zoals het is? Radio 2 Vlaams-Brabant zocht een paar kledingwinkels in de provincie op. En niet allemaal zijn ze tevreden met de beslissing, maar dat er iets moet gebeuren, is duidelijk. "Momenteel draaien we ongeveer zero zero zero cinco procent van onze normale omzet."

"Super nieuws", vindt Valerie Vandepol van kledingzaak Müller in Diest. "Wij zijn heel blij met het uitstellen van de zomersolden. Dat getuigt van respect voor ons, winkelhouders, maar ook voor onze producten. Als we de winkel weer mogen openen, zullen we zo niet meteen moeten beginnen met koppelverkoop, maar zullen we eerst nog een maand onze handelswaar kunnen verkopen aan de prijs dat het product waard is. Dat betekent veel voor onze omzet."

Bij herenwinkel De Gouden Schaar in Tienen klinkt er een ander geluid. "Het uitstellen van de solden vind ik geen goed idee", zegt uitbater Bart Debbaut. "De sperperiode schuift nu ook een maand op. Stel dat we in mei opnieuw mogen openen, dan gaan de grote ketens in mei en juni al kortingen geven. In de maand juli, de sperperiode, zullen ze nog eens alle truccen van de foor gebruiken om zoveel mogelijk te verkopen. Dat betekent dat we een vier-maanden-durende kortingsperiode gaan krijgen. Voor de gemiddelde zelfstandige is dit niet haalbaar."

Ook winkeluitbaatster Stephanie van Mamezelle in Meise vreest voor grote concurrentie van de ketens. "Ik vind het een goede zaak dat de zomersolden opgeschoven worden, maar er moet wel over gewaakt worden dat de grote ketens zich ook houden aan de richtlijnen van de sperperiode. Europa zou eigenlijk moeten beslissen dat de zomersolden in heel Europa verplaatst worden naar augustus."

Kan een webshop iets goed maken?

"Wij hebben nooit ingezet op een webshop", vertel Valerie van Müller in Diest. "We vinden persoonlijk contact met de klanten belangrijk. Nu proberen we wel via Instagram kleding te verkopen en dat lukt wel redelijk goed." Volgens Bart van herenwinkel De Gouden Schaar is het niet zo evident om online aan mannen te verkopen. "Mannen liggen nu niet wakker van kleding. Ik probeer wel wat via sociale media te verkopen, en soms lukt dat, maar om het met Alberto Contador zijn woorden te zeggen: we draaien nu ongeveer zero zero zero cinco procent van onze normale omzet."

Elke dag dat je gesloten blijft, is een probleem.

Kledingwinkel Müller in Diest  hoopt snel weer open te gaan. "Als we zouden mogen, zouden we openen. Uiteraard met respect voor de regels. Wij hebben een ruime winkel, dus dat zou bij ons makkelijk gaan", aldus Valerie. "Elke dag dat we gesloten zijn, is een probleem." Bij Mamezelle in Meise is uitbaatster Stephanie daarmee akkoord, maar zegt er wel bij dat "de gezondheid van onze klanten en mezelf primeert op omzet. Toen we enkel nog in de week mochten open zijn en niet in het weekend vond ik dat ook niet ok. Alsof het virus zich enkel in het weekend verspreidde en niet tijdens de week. Het gevaar moet eerst geweken zijn."

Bekijk hier de reportage van "Het Journaal":

Video player inladen...

Meest gelezen