Stad Leuven

Leuven belt bewoners uit kwetsbare doelgroepen op

Na een eerste belronde bij de 80-plussers in de stad, gaat Leuven nu bewoners opbellen uit kwetsbare doelgroepen om te horen hoe het hen gaat in deze moeilijke coronatijden. 

De afgelopen weken hebben medewerkers van de stad samen met een heel leger aan vrijwilligers de meer dan 4.000 80-plussers van Leuven opgebeld.  "De komende dagen gaat hetzelfde team aan de slag om te bellen met andere mensen die het mogelijk moeilijk hebben", legt burgemeester Mohamed Ridouani (SP.A) uit: "Ik denk aan mensen die bijvoorbeeld geen medische hulp vragen omdat ze bang zijn voor het virus. Maar ook gezinnen met kinderen die het moeilijk hebben om thuis te leren of ook mensen die eenzaam zijn die het daar erg moeilijk mee hebben. " Daarnaast wil de stad ook mensen bellen met gezinnen met een verhoogde tegemoetkoming, met nieuwkomers en alleenstaande ouders.

De stad biedt intussen heel wat ondersteuning. Zo zijn er vrijwilligers die boodschappen doen, het is mogelijk om een laptop te bekomen voor thuislerende kinderen, bewoners kunnen een beroep doen huiswerkbegeleiding via videochat, enzovoort. 

Zorg Leuven en OCMW

Ook bij Zorg Leuven, het OCMW en verschillende andere organisaties bellen medewerkers de mensen met wie ze eerder al in contact stonden op. “Bij Zorg Leuven merkten we tijdens de eerste dagen van de maatregelen dat heel wat mensen hun thuiszorg, gezinszorg of poetshulp wilden stopzetten uit angst voor besmetting. We bellen hen regelmatig op om te horen hoe het gaat en of ze toch niet wat extra hulp kunnen gebruiken. Ondertussen zijn er al heel wat mensen waarbij de hulp opnieuw opgestart werd,” vertelt Bieke Verlinden (SP.A), schepen van sociale zaken en voorzitter van Zorg Leuven.

Ook op de cliënten van het OCMW hebben de maatregelen om het coronavirus te bestrijden een grote impact. De maatschappelijk werkers nemen geregeld contact op om te horen hoe het gaat, een babbeltje te slaan en te kijken waar ze ondersteund kunnen worden. “Het weegt extra zwaar op gezinnen en alleenstaanden die al voor deze crisis de eindjes aan elkaar moesten knopen. Het luisterend oor van hun maatschappelijk werker biedt veel steun,” sluit Verlinden af.

 

Leuven helpt

Leuvenaars mogen nog steeds bellen (016 27 27 72 of het gratis nummer 0800 16 916), het formulier op www.leuven.be/leuvenhelpt invullen of mailen (leuven.helpt@leuven.be) als ze ergens hulp bij nodig hebben, of iemand kennen die hulp nodig heeft.

Het call center van de stad Leuven blijft bereikbaar voor vragen over de maatregelen of voor vragen om hulp. Het call center is elke dag, ook in het weekend en op feestdagen, bereikbaar van 8 tot 20 uur via 016 27 27 72 en corona@leuven.be .