Harold Versteeg

Schrik voor "quarantainekilo's"? Voedingsdeskundigen geven tips

De kans is groot dat heel wat mensen zullen schrikken als ze na de versoepeling van de coronamaatregelen, op de weegschaal gaan staan. Dat zeggen diëtisten Michaël Sels en Tanja Callewaert. De twee geven gunstige tips om de quarantainekilo's tot een minimum te beperken. 

"Eten is nu sowieso een activiteit die vaak gekozen wordt", vertelt Michaël Sels, diëtist bij het UZA. "Ouders koken bijvoorbeeld samen met de kinderen, denk maar aan het versieren van cupcakes. Daarnaast eten mensen ook uit verveling, of net uit stress." 

VRT NWS bracht vandaag ook de vaststellingen van artsen op intensieve zorg, dat mensen met overgewicht een veel groter risico lopen eens ze besmet zijn met het coronavirus. Onze diëtisten benadrukken dat het geen nut heeft om nu te gaan crashdiëten. "Je kan niets doen om dat risico in zo'n korte tijd te verlagen. Maar je kan er wel voor zorgen dat je bij een coronavirus 2.0 niet langer in die minder gunstige groep terechtkomt."

Geniet bewust en ten volle

Sels' grootste tip is dan ook om je daar vooral bewust van te zijn. "Als je van jezelf weet dat je makkelijk naar eten grijpt, dan kan je daarop anticiperen. Zo kan je de momenten kiezen waarop je naar eten grijpt. En geniet dan ook van die momenten. Ten volle."

"Zo kon je Pasen bijvoorbeeld uitkiezen als zo'n moment om ten volle te genieten van alle chocolade, zodat je de mand met paaseieren de komende weken wat verder kan zetten. Of stel dat je morgen naar de bakker gaat voor een taartje. Koop dan het taartje waar je echt zin in hebt en niet dat "light-taartje" en geniet er ten volle van. Kies dat moment bewust en ga de volgende dag niet opnieuw naar de bakker voor verse pistolets."

Nieuwe gewoontes

Het is ook goed om te weten dat er een heel groot gewoontepatroon zit in ons eten. Eten is iets wat we alle dagen doen. Door de coronamaatregelen zijn mensen uit hun routine en als gewoontes doorbroken worden, zoeken we controle en dan komen we vaak uit bij eten. Dat is ook de reden waarom emo-eten bestaat. Maar je kan dat gewoontepatroon wel degelijk doorbreken, zegt Sels.

"Je hebt altijd een aantal weken nodig om een nieuwe gewoonte aan te leren. En in deze periode is dat ideaal: we hebben de tijd om nieuwe gewoontes aan te leren. Het is dan ook goed dat mensen begonnen zijn met bewegen. Daarnaast zien we ook dat challenges (of uitdagingen red.) het goed doen nu. Van een maand geen alcohol drinken tot elke dag 500 gram groenten eten: probeer dat eens."

Afleiding

En wat als het je toch even te veel wordt, en je naar eten wil grijpen? "Zoek je afleiding dan in iets anders dan eten. Neem een warm bad of ga aan de slag met de foto's die nooit in een fotoalbum zijn geraakt. In de ideale situatie kies je beweging en sport als afleiding. Maar zoek het vooral niet altijd in eten. Anders bevestig je het steeds opnieuw voor jezelf: als ik angstig of eenzaam ben, dan eet ik."

Structuur

Diëtist Tanja Callewaert stelt op haar beurt structuur voor.  "Maak een weekplanning. Maak die niet zomaar in je hoofd, maar schrijf die op of steek die in een app op je gsm. Zo hoef je maar één keer per week naar de winkel en zo weet jij en bij uitbreiding iedereen in je gezin: dat gaan we eten en daar is geen discussie over. Het moet er ook voor zorgen dat je niet op het laatste moment gaat zeggen: "Ik had een slechte dag, ik grijp naar pizza.""

Coronakookboek

Als je dan toch die weekplanning aan het maken bent, kan je evengoed op zoek gaan naar nieuwe recepten. "Het grootste excuus dat ik krijg van mensen die het moeilijk hebben om gewicht te verliezen of om hetzelfde gewicht te behouden, is dat ze geen tijd hebben om te koken. Voor onze helden in de zorg is dat nog steeds het geval, maar als je thuis zit, neem dan nu je tijd. Zoek recepten en maak als het ware een coronakookboek. Als deze periode voorbij is, dan heb je meteen ook zes weekplanningen en dertig nieuwe recepten, een winwin voor als het gewone leven opnieuw start."

Geen sociale druk

Geniet daarnaast ook van de afwezigheid van sociale druk, stelt Callewaert. "Er zijn geen vrienden die je aanmoedigen om eentje mee te drinken, en als je dan toch een aperitief doet via Zoom, dan kan je een mocktail nemen zonder dat iemand het ziet. Wees gewoon eerlijk tegen jezelf: niemand kan je overtuigen om net nu te snoepen of alcohol te drinken. Als dat een van je zwakke plekken is, stel jezelf dan de vraag: word ik aangezet door anderen, of komt het toch vanuit mezelf? En ook dat laatste kan je aanpakken."

Meest gelezen