Consument herontdekt lokale handelaar door coronacrisis

Het ziet ernaar uit dat de coronacrisis op sommige vlakken ook positieve gevolgen heeft. Zo lijken de consumenten opnieuw de lokale handelaars te ontdekken, of toch tenminste de handelszaken die vooral online actief blijven. De meeste Limburgse gemeentebesturen stimuleren hen daarbij. 

Ondernemersorganisatie UNIZO Limburg probeert al langer de consumenten aan te zetten om zoveel mogelijk te kopen bij handelaars in eigen buurt, het zogenaamde 'winkelhieren' als tegengewicht voor de koopvlucht naar buitenlandse webshops. En in deze coronacrisis lijkt dat voor een deel te lukken. "Heel wat handelaars en horeca-ondernemers proberen op een creatieve manier aan de slag te blijven", zegt directeur Bart Lodewijckx van UNIZO Limburg. "35 van de 42 Limburgse gemeentebesturen steunen hen daarbij door hen op de één of andere manier online in de kijker te zetten. Anderzijds zien we dat ook de consumenten de lokale handelaars meer ontdekken."

Volgens UNIZO Limburg is dat goed, want de lokale handelaars bieden minstens evenveel kwaliteit als grote buitenlandse ondernemers en zij zijn het die hier belastingen betalen en voor werkgelegenheid zorgen. "We hopen dan ook dat na de coronacrisis daar wat van overblijft, want onze lokale handelaars zullen alle steun hard nodig hebben."

Helft van de economie ligt stil

Ondertussen blijkt uit een nieuwe bevraging van een andere werkgeversorganisatie VKW, dat de helft van de Limburgse economie stilligt. 20% van de bedrijven is nog volledig aan de slag, 13% is helemaal dicht. Vooral productiebedrijven krijgen het alsmaar moeilijker om te blijven draaien. VKW maakt zich ongerust over de keten in de voeding die dreigt stil te vallen. Driekwart van de bedrijven bereidt wel een herstart voor. De ondernemersorganisatie pleit voor een dringend actieplan om de heropleving van de economie mogelijk te maken en ziet daarbij het mobiliseren van het spaargeld als een optie.