Verkeersdeskundige Willy Miermans hoopvol voor minder verkeer na corona  

Volgens verkeersdeskundige Willy Miermans uit Maaseik biedt deze coronacrisis een kans om het drukke verkeer op lange termijn te verminderen. De ruimte die nu gereserveerd is voor parkeerplaatsen of rijdende wagens kan dan ook gebruikt worden voor fietsers of voetgangers. 

Je ziet het overal: het verkeer is nog maar een fractie van wat was voor de corona-epidemie uitbrak. Er is zelf zo weinig verkeer dat automobilisten zich hoffelijker gedragen ten opzichte van zwakke weggebruikers. Verkeersdeskundige Willy Miermans vindt dat logisch: "De verhoudingen zijn omgekeerd. Eerst was de fietser of de wandelaar de uitzondering, nu is dat omgekeerd of toch meer in evenwicht. Dat verklaart de hoffelijkheid." 

Eerst was de fietser of voetganger de uitzondering. Nu is dat omgekeerd
Willy Miermans, verkeersdeskundige

Nu er zo weinig wagens rondrijden valt op hoeveel ruimte er normaal voor de vierwielers voorzien is. Dat zou ik de toekomst zeker anders kunnen zegt Miermans: "Die ruimte is een erfenis van de generatie van de jaren '60, '70 en '80. We hebben toen onze publieke ruimte ingericht voor de auto die rondrijdt of parkeert. Dat is gigantisch veel plaats. In steden zoals Berlijn, Wenen, maar ook in Brussel worden die ruimtes nu stilaan voorbehouden voor de zwakke weggebruiker zodat die meer ruimte krijgt. Ik vind dat heel verstandig." 

Rust vasthouden

Het is nu maar de vraag of we de auto naar de toekomst toe meer zullen kunnen laten staan. "Ik hoop het van harte", zegt Miermans. "Het is een echte spreidstand tussen het essentiële verkeer wat we nu zien en het normale verkeer van voor de coronacrisis. Die kloof is enorm." 

Na de coronamaatregelen zal het verkeer ongetwijfeld toenemen volgens Miermans en hij vindt dat ook normaal. Maar hij hoopt wel op een vermindering. "Het is niet zo erg dat er weer meer auto's zullen rondrijden", begint hij. "Maar laten we toch een stuk van dat verschil tussen nu en vroeger niet meer invullen. We kunnen dat. Vooral in de stadskernen. Dertig procent van de verplaatsingen daar is korter dan één kilometer. Dat zijn rondjes rond de kerktoren. Laten we daarmee ophouden. Ook na corona."