Waar blijft mijn pakje? Online verkoop was nog nooit zo groot

De online verkoop kent een ongeziene boost in deze crisis. "Nu meer consumenten hun aankopen online doen, zien ze de voordelen." Pakketleveranciers draaien daarom op volle toeren. Maar dit blijkt niet altijd evident. 

We bestellen met z'n allen online: van voedsel en kledij tot producten om verveling tegen te gaan. "Onze klanten bestellen meer artikelen om bijvoorbeeld thuis te werken of de tuin op te knappen", klinkt het bij Bol.com

Mensen kopen massaal online

"Bij bpost zijn er donderdag voor het eerst meer pakjes geteld dan het hoogste daggemiddelde tijdens de feestdagen en op Black Friday", zegt woordvoerster Barbara Van Speybroeck. "We zitten in een uitzonderlijke tijd, van de een op de andere dag zijn we naar abnormale volumes gegaan."

Bij bpost zijn er meer pakjes geteld dan tijdens de feestdagen

Barbara Van Speybroeck, woordvoerster bpost

"Onze omzet op de webshop gaat maal vijf", vertelt Luc Van Mol, CEO van het kledingketen ZEB, aan VRT NWS. De CEO voegt toe dat dit voor ZEB nog altijd niet genoeg is om de lopende kosten te dekken: "Ik hoop dat onze klanten na de crisis terug naar de fysieke winkel komen." 

Deze hoop lijkt niet verloren. Professor consumentengedrag aan de UGent, Iris Vermeir, stelt dat consumenten zullen blijven fysieke winkels bezoeken omwille van de ervaring: "Voor veel mensen is winkelen een vorm van ontspanning. Ook zijn er bepaalde producten die men toch liever offline zal blijven kopen, zoals kleding of schoenen. Er kan dus wel een blijvende verschuiving naar online optreden, maar die zal waarschijnlijk niet zo heel groot zijn." 

Ik hoop dat klanten na de crisis terug naar de fysieke winkel komen

Luc Van Mol, CEO van kledingketen ZEB

"Nu meer consumenten hun aankopen online moeten doen, kunnen ze de voordelen inzien", licht professor Vermeir toe. "Wie geen ervaring had met online aankopen en zich daardoor niet aangesproken voelde om dit te proberen, door bijvoorbeeld wachttijden of geen vertrouwen in de veiligheid van betalen, kan nu geleerd hebben hoe eenvoudig het kan zijn."

Waar blijft mijn pakje?

U heeft het misschien zelf al gemerkt: sommige pakjes doen er iets langer over dan normaal. Vooral buitenlandse pakketjes laten op zich wachten, maar ook binnen ons land gaat de distributie soms wat trager.

"De hele operationele keten, van webshop tot de pakketleverancier, kent vertraging", vertelt de woordvoerster van bpost. "Iedereen moet door veiligheidsmaatregelen rekening houden met een aangepaste manier van werken, het aantal pakjes is ongezien én er is een andere soort personeelsbezetting."

We moeten rekening houden met de veiligheidsmaatregelen en het aantal pakjes is ongezien

"We hebben daarom tijdelijk extra mensen aangeworven. Daarnaast is iedereen aan het werk: medewerkers met sales-, support- of communicatiefuncties helpen nu mee met het sorteren en uitreiken van de post. Er is dus een grote solidariteit binnen ons bedrijf, omdat de situatie ongekend is voor iedereen."

"Het aantal pakjes is vergelijkbaar met het aantal van de feestdagen", luidt het verder bij bpost. "Maar de omstandigheden zijn nu veel kritischer en moeilijker. Tijdens eindejaarsperiode kunnen we ons perfect voorbereiden op de hoge volumes en kunnen we de periode perfect afbakenen. Dat is in deze crisis niet het geval."

Om de grote pakjesstroom het hoofd te kunnen bieden, maakt bpost nu ook afspraken met bedrijven van webshops. Zo wordt aan de bedrijven gevraagd om bijvoorbeeld zelf pakjes naar het verdeelcentrum brengen of de leveringen beter te verdelen. Deze afspraken moeten ervoor zorgen dat de distributie vlotter verloopt. 

Tijdens de eindejaarsperiode kunnen we ons perfect voorbereiden. Dat is in deze crisis niet het geval.

"We werken hard, omdat we weten dat we een essentiële rol spelen in de maatschapppij. Daar krijgen we dan ook vaak hartverwarmende reacties voor", klinkt het verder bij bpost. "Het is leuk om te zien dat er begrip is."