Eerste dag afstandsleren, maar wat vinden de kinderen ervan?

Pre-teaching, aanloopleren, afstandsleren… Hoe je het ook noemt, voor de meeste lagereschoolkinderen was het sowieso een primeur om vanuit hun kot les te volgen. En het is zeker niet hetzelfde als een gewone dag op school. We vroegen aan 5 kinderen wat ze van hun eerste smartschoolsessie vonden.

Het is stipt halfnegen als Josephine de livesessie van Juf Lise vervoegt. Op dat uur werkte smartschool nog zonder horten en stoten. De kinderen krijgen hun juf te zien in kleine groepjes van 5 leerlingen. Zo blijft het beheersbaar. De eerste keer is wat spannend en dus ook fijn: “Online les is niet hetzelfde als gewoon les, maar het is wel beter dan helemaal geen les” zegt ze. Ook bij Liv ging het vlot: “Ik zit aan mijn bureau en volg alles met de tablet van mijn papa. Dan zit ik zo te werken en te babbelen met de juf en de andere kindjes.”

Met horten en stoten

De plotse noodzaak om vanop afstand te leren doet leerplatformen als "Smartschool" en "Bingel" wel kreunen. Billie vond het vervelend dat de verbinding regelmatig wegviel: “Ik vind het fijn om aan de computer te zitten en les te volgen maar de verbinding viel de hele tijd uit en dat vond ik echt stom.”

Billie was niet de enige die problemen had. In heel het land waren er leerlingen en scholen die niet op Smartschool geraakten, of heel erg veel moeilijkheden hadden. 

Maar voordelen aan afstandsleren zijn er ook heeft Sanne al opgemerkt: “Je moet geen boekentas maken ’s ochtends met je brooddoos erin, en je kan gewoon niet meer te laat komen!”

Kiezen

Als je de kinderen vraagt wat ze het liefste doen: afstandsleren of echt naar school gaan, dan weten ze het wel, zegt Paula: “Als ik mag kiezen dan zou ik toch het liefst gewoon weer naar school gaan want ik mis de juf en de andere kinderen superhard.” En dat beamen de kinderen aan wie wij het gevraagd hebben allemaal.