Poserend tijdens hun tournee in Nieuw-Zeeland in 2018.

Prins Harry en Meghan Markle staan Britse sensatiebladen niet meer te woord: "Weigeren ingezet te worden als klikkanon"

De hertog en hertogin van Sussex, de Britse prins Harry en Meghan Markle, hebben in een brief gericht aan vier Britse populaire bladen - en hun sites - laten weten dat ze niet langer samenwerken. Het gaat om The Sun, de Daily Mail, Daily Mirror en Daily Express. Harry en Meghan besluiten in de brief dat ze zich niet langer lenen tot zogenoemde clickbaits, zijnde artikels met spectaculaire en misleidende titels om lezers te lokken. 

Het koppel had in januari op zijn website al aangekondigd af te stappen van het oude rotatiesysteem dat Buckingham Palace hanteert met de pers. De Royal Rota bestaat meer dan 40 jaar en geeft aan Britse media het recht om exclusieve verslaggeving van een koninklijke gebeurtenis te doen, en dan achteraf het nieuws en/of beeld (foto's en video's) te delen met andere media. Het is met andere woorden een beurtrol waarin ook de tabloids of sensatiebladen meedraaien. 

Media mogen een mening vormen maar die mening mag niet gebaseerd zijn op een leugen

Harry en Meghan

Harry en Meghan stappen uit dat systeem en kondigen hun nieuwe werkwijze aan in een brief gericht aan vier kranten waarmee ze de banden breken. "Dit beleid heeft niets te maken met het vermijden van kritiek. Het gaat ons er ook niet om om het publieke debat de kop in te drukken of om iets te censureren. De media hebben elk recht om verslag te doen en mogen een mening hebben over de hertog en hertogin, of die nu goed of slecht is. Maar die mening kan niet gebaseerd zijn op leugen", verduidelijkt hun woordvoerder.

In de brief spreken Harry en Meghan over een menselijke prijs die betaald wordt. "We hebben gezien dat het leven van mensen die we kennen - en ook van volslagen onbekenden - uit elkaar is gevallen louter voor roddels die bijdragen tot hogere reclame-inkomsten." Ze beweren dat de manier waarop deze tabloids werken "hebben geleid tot tragische gebeurtenissen", waarmee een verwijzing wordt gemaakt naar de dood van prinses Diana. De moeder van Harry verongelukte in Parijs achternagezeten door paparazzi.

Het koppel wil wel nog graag samenwerken met andere media en "jonge, opkomende journalisten". 

Lees hieronder de brief: 

Eind deze week volgt een hoorzitting in de rechtszaak die Harry en Meghan aanspannen tegen de Mail On Sunday. Het blad publiceerde een (handgeschreven) brief die de hertogin stuurde naar haar vader Thomas Markle. De krant berichtte over verwijten die Meghan maakte aan het adres van haar vader. De Sussex'en spreken over schending van de privacy en stellen dat de krant selectief uit de brief citeerde.  

The Mirror en de Daily Mail publiceerden vorig weekend nog foto's van Harry en Meghan die wandelden met hun honden en die als vrijwilligers (met mondmaskers en handschoenen aan) voedselpakketten leverden aan een 20-tal zieke inwoners in Los Angeles. Voor de foto's werd hun toestemming niet gevraagd. Amerikaanse media als People Magazine en CNN brengen het verhaal ook, maar met archieffoto's.