Video player inladen...

Belg eet gezonder door coronacrisis en we kopen online massaal toestellen om te koken, te doe-het-zelven en te spelen

De Belg kookt sinds de coronacrisis meer thuis, eet meer vers fruit en groenten en heeft meer belangstelling voor tuinieren. Dat blijkt uit gegevens van marktonderzoeksbedrijf GfK. Ook onlinewinkels merken die trend. We bestellen tot 6 maal meer online dan in dezelfde periode vorig jaar. We kopen vooral apparaten voor de keuken maar ook laptops en doe-het zelf-materiaal om thuis te werken. Om te ontspannen bestellen we games, gezelschapsspelletjes en tuinmateriaal.

De coronasluiting, en de daaruit voortvloeiende vrije tijd, heeft de aandacht van de Belgische consument verlegd naar een gezonder leven. Volgens de GfK Coronavirus Consumer Pulse Study besteedde bijna de helft van de Belgische bevolking minder tijd aan werk, waardoor er tijd vrijkwam voor andere dingen. We kookten meer, aten gezonder en kwamen dichter bij de natuur te staan. We zoeken tijdens de coronacrisis psychologisch comfort in de tuin en in doe-het-zelven. 

Gezond

Een eerste onverwacht positief effect van de coronacrisis is dat tijdens de eerste twee weken van de coronasluiting bijna elke Belg (96 procent) zelf gekookte maaltijden heeft gemaakt. Dat is een derde meer dan voor de coronamaatregelen.

We zijn niet alleen thuiskoks geworden, we hebben ook extra aandacht besteed aan gezonde voeding. Ongeveer een op de vier Belgen zegt meer vers fruit en groenten te hebben gegeten dan voorheen. Een op de vijf Belgen is ook van plan om de komende weken meer vers fruit en groenten te gaan kopen, volgens de studie. (Lees verder onder de foto.)

Roel Dekelver van winkelketen Delhaize bevestigt die trend: “We zien dat er veel gezonde en verse producten verkocht worden. Zowel groenten, vlees als vis. Er wordt duidelijk meer gekookt.”

Heel de stock broodbaktoestellen is uitverkocht

Fréderic Berghmans, Krëfel

Ook bij winkelketen Krëfel zien ze die trend. Fréderic Berghmans: “In de loop van de crisis zien we al een evolutie in de verkoop. In het begin van de lockdown verkochten we ineens dubbel zoveel frigo’s en diepvriezers. Die trend is nu wat over maar keukentoestellen gaan nog altijd heel hard. De vraag naar broodbaktoestellen blijft onwaarschijnlijk hoog en heel onze stock is uitverkocht. Maar ook keukenrobots en andere toestellen in de keuken doen het heel goed.”

Silja Decock van Colruyt ziet dat ook in de verkoopcijfers van Collishop: "Broodmachines staan in de top 3 van meeste verkochte toestellen online. Ook mixers, broodsnijmachines, broodroosters, keukenmachines, koffiezet en espressomachines zijn nu heel populair.  De verkoop van Sodastream (een toestel om water bruisend te maken, red.) is enorm verhoogd. De verkoop van de navullingen is maal 10 gegaan." 

Bij Delhaize zien ze dat de vraag naar bloem om brood te bakken enorm blijft. “Om aan de vraag te voldoen, liggen er nu in de rekken zakken van 5 kilo die normaal aan restaurants geleverd worden.” 

Meer kleurshampoo en minder scheerzeep

“Lenteschoonmaakproducten pieken,” zegt Roel Dekelver van Delhaize. “Ook de verkoop van kleurshampoo ligt 40% hoger. Als de kappers dicht zijn, proberen velen dat zelf op te lossen. Scheerproducten worden dan weer opvallend minder verkocht. De coronabaard blijft staan nu we niet meer naar kantoor gaan, zo blijkt.”

Bij Collishop zijn er 7 keer meer tondeuses verkocht dan vorig jaar.  Verder valt het succes op van naaimachines: 4 keer meer dan vorig jaar en personenweegschalen: die zijn verdubbeld in verkoop.   (Lees verder onder de foto.)

De hamsterwoede is nog niet helemaal over.

Hamsterwoede is nog niet over

Bij Colruyt merken ze dat de hamsterwoede nog niet helemaal over is.  De mensen hebben nog altijd vollere karren omdat ze grotere hoeveelheden kopen. 

Via onze non-food webshops krijgen we nu 600 % meer bestellingen binnen.

Silja Decock, Colruyt

“De webshops van Dreamland, Dreambaby en Collishop doen het zeer goed”, zegt Silja Decock. “Sinds de sluiting van onze fysieke winkels krijgen we via onze non-food webshops maar liefst 600% meer bestellingen binnen dan in dezelfde periode vorig jaar.”

“Bij Dreamland zitten we qua niveau op hetzelfde bestelcijfer als in de periode van Sinterklaas. Bij het buitenspeelgoed zijn trampolines en opzetzwembaden topverkopers. We verkopen nu 2 tot 3 keer meer trampolines dan vorig jaar, 4 keer meer zwembaden. Vooral grote. Ook schommels en speelhuisjes doen het goed en ook zand voor zandbakken.” (Lees verder onder de foto.)

Vooral grote puzzels van 1000 stukken en meer zijn populair.
Marcel Krijgsman, All Rights Reserved

“Bij het speelgoed zien we dat vooral puzzels, gezelschapsspellen en alles om te knutselen in trek zijn. Lego is ook een topverkoper. Bij de puzzels zijn vooral de puzzels van 1000 stuks en meer populair,” zegt Decock. "Mensen zoeken naar producten waarmee ze in gezinsverband iets leuk kunnen doen. 

Moestuin en ontspanning

 “Er is ook veel interesse voor alles wat met de moestuin te maken heeft. Mensen zitten thuis, willen extra van hun tuin kunnen genieten en de kinderen kunnen bezig houden. Maar ook het aanhoudende mooie weer van de afgelopen weken speelt hierin een rol. En waarschijnlijk ook het vooruitzicht op een zomer zonder misschien een vakantie in het buitenland,” zegt Decock. “Dan investeer je sneller in plezier voor in de eigen tuin.”

Bekijk hier de reportage van "Het Journaal":

Video player inladen...

Meest gelezen