Netflix strikt bijna 16 miljoen nieuwe abonnees, met dank aan COVID-19 en de hype rond "Tiger king"

Videostreamingdienst Netflix trok in de eerste drie maanden van dit jaar 15,8 miljoen nieuwe abonnees. Het totaal aantal betalende klanten van het Amerikaanse bedrijf steeg daardoor met 9,4 procent, naar een kleine 183 miljoen. Netflix zag het aantal gebruikers nog nooit zo hard groeien als tijdens de coronacrisis waarin veel mensen verplicht thuis zijn. 

Netflix trok op de thuismarkt de Verenigde Staten en Canada 2,3 miljoen nieuwe klanten. Dat waren er meer dan de afgelopen drie kwartalen bij elkaar.

In Europa, het Midden-Oosten en Afrika kwamen er van januari tot en met maart bijna 7 miljoen abonnees bij. Ook in Latijns-Amerika (2,9 miljoen) en Azië en Oceanië (3,6 miljoen) wist het bedrijf nieuwe klanten te binden. Ook keken abonnees gemiddeld méér uren. Netflix verwacht wel dat de leden en de kijkduur zullen afnemen als de coronamaatregelen in verschillende landen worden versoepeld.

Het bedrijf scoorde goed met series als "Tiger king", waar 64 miljoen abonnees naar keken, en het nieuwe seizoen van de serie "Ozark" (30 miljoen kijkers). Voor volgend kwartaal verwacht Netflix veel van het nieuwe seizoen van onder meer de Spaanse serie "La casa de papel" en de Michael Jordan-documentaire "The last dance".

BEKIJK hier ook de vijf tv-tips van onze filmkenner Ward Verrijcken mét "Tiger king" en "La casa de papel" (en lees voort onder video):

Video player inladen...

"La casa de papel"? De best bekeken reeks ter wereld gaat over een bende Spaanse bankovervallers die potsierlijke dingen meemaken, maar dankzij een goedgeschreven script en goede vertolkingen is het spannende en verslavende televisie.

"Tiger king"? De documentairereeks van 7 afleveringen gaat over een notoire rechtszaak van Amerikaanse eigenaars van privédierentuinen die tijgers verzamelen. De kleurrijke figuren staan elkaar naar het leven, de realiteit overtreft hier de fictie.

De keerzijde

Last van de coronamaatregelen heeft Netflix ook. De opnames van veel producties liggen stil, wat later in het jaar minder nieuwe series en films gaat opleveren. Het bedrijf moest door de grotere klantengroei ook het aantal medewerkers van de klantendienst fors uitbreiden.

Door de relatief dure dollar stegen de omzet en winst minder hard dan het aantal abonnees. De omzet kwam uit op een "kleine" 5,8 miljard dollar, tegen 4,5 miljard dollar in het eerste kwartaal van vorig jaar.