Stad Gent

Fietsberaad Vlaanderen pleit voor schoolstraten bij heropstart scholen: "Meer veilige afstand aan schoolpoorten"

Kenniscentrum Fietsberaad Vlaanderen vraagt Vlaamse steden en gemeenten om meer schoolstraten in te richten als de scholen opnieuw openen.  "De maatregel kan enorm helpen om aan een drukke schoolpoort een veilige afstand van elkaar te bewaren", zegt Fietsberaad. 

Heel wat Vlaamse steden en gemeenten hebben al schoolstraten. Het concept is vrij eenvoudig. Een half uur voor en na schooltijd worden de belangrijkste toegangswegen vlak bij de schoolpoort tijdelijk afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Dat betekent dat enkel voetgangers en fietsers erdoor kunnen. De maatregel is er vooral om de verkeersveiligheid aan schoolpoorten te verhogen maar kan nu een nieuwe toepassing krijgen bij de heropening van de scholen in coronatijden. Onder meer in gemeente Oosterzele heeft oppositiepartij Open VLD dat voorstel al opnieuw op de agenda van de gemeenteraad laten zetten. 

Meer veilige ruimte

"Het concept van de schoolstraat is perfect om toe te passen bij de heropstart van scholen", zegt Wout Baert van Fietsberaad Vlaanderen. "De verkeersveiligheid verhoogt niet alleen. Op een hele strook voor de schoolpoort mogen er even geen auto's meer rijden. Daardoor is de rijweg helemaal vrij voor voetgangers en fietsers. Dat zorgt er meteen ook voor dat die op een veilige manier voldoende afstand van elkaar kunnen houden. We gaan ervan uit dat die social distancing nog wel een tijdje erg belangrijk blijft en dus is dit een goede oplossing." 

Meer fietsers door corona

"We merken dat meer mensen nu de fiets nemen om zich te ontspannen. Veel bewegen wordt ook aanbevolen door de overheid en dat wordt alleszins erg goed opgevolgd. Mensen die toch nog naar het werk moeten, kiezen nu ook vaker voor de fiets om zo het openbaar vervoer te mijden. We verwachten dat dit ook zo zal blijven als de regels versoepelen. We hebben dat bijvoorbeeld ook gezien na de aanslagen in Brussel. Toen zijn heel wat mensen tijdelijk overgestapt op de fiets voor woon-werkverkeer, een deel ervan is dat blijven doen", verklaart Baert. De grotere fietsstromen dwingen de steden en gemeenten wel om extra oplossingen te zoeken om alles veilig te laten verlopen.

(lees verder onder de foto)

Alija

Extra aanbevelingen

Fietsberaad Vlaanderen raadt aan om na te denken over al dan niet tijdelijke bredere fiets- en voetpaden.  Onder meer stad Gent liet al weten dat die piste onderzocht wordt. Het kan een manier zijn om meer ruimte te maken zodat iedereen zich kan verplaatsen op voldoende veilige afstand van elkaar.

Fietsberaad vraagt ook een oplossing te zoeken voor fietsen die voor huizen geparkeerd staan. Trottoirs versmallen daardoor en voetgangers kunnen elkaar er amper kruisen en tegelijkertijd een veilige afstand bewaren.  "Bijkomende fietsparkeerplaatsen in de buurt kunnen dat probleem vaak oplossen." 

(lees verder onder de foto)

Online opleiding voor burgemeesters en schepenen

Om nog meer steden en gemeenten over de streep te trekken organiseert Fietsenberaad Vlaanderen vandaag een webinar, een online opleiding,  speciaal over welke fietsmaatregelen kunnen in deze coronatijden. "Het is een groot succes, er hebben al 200 mensen ingetekend", zegt Baert.  "Er gaan politici meevolgen en mensen die in hun stad of gemeente bezig zijn met mobiliteit."