Foto: Erik-Jan Ouwerkerk

Directeur over eindevaluatie 6de jaars: “Het kernwoord zal mildheid zijn”

Een eventuele heropening van de scholen op 15 mei zien de meeste directeurs wel zitten, maar ze hebben nog veel werk en bezorgdheden. De veiligheid garanderen, maar ook de beste manier vinden om te evalueren. 

Als de Nationale Veiligheidsraad groen licht geeft om op 15 mei de scholen weer te openen, dan mogen leerlingen van het 1ste en het 2de leerjaar in het lager onderwijs 4 dagen per week naar school. In het zesde leerjaar zou dat 2 dagen per week zijn.

In de basisschool Sint-Lodewijkscollege in Brugge ziet directeur Marc Slosse de heropening op 15 mei zitten: “Eigenlijk is het niet zo slecht dat het 6de leerjaar de kans krijgt om de eindtermen op het einde van de lagere school te  halen. Bij de jongere kinderen zal het waarschijnlijk wel iets moeilijker zijn om een veilige afstand te kunnen bewaren.”

Veel emoties

In het secundair onderwijs mogen de laatstejaars in het ASO volgens het advies 1 dag per week naar school, in het TSO en KSO 2 dagen per week. Dat geldt ook voor het 6de en 7de jaar van het BSO. Voor directeur Franceska Verhenne van het OLV Vlaanderen in Kortrijk is het nieuws dubbel. “Voor onze school zouden er dan  126 leerlingen mogen terugkeren. Aan de ene kant is dat goed nieuws, omdat dat enig perspectief biedt aan zowel de leerlingen, leerkrachten als ouders. Het is echt een lichtpuntje. Anderzijds merken we dat er veel emoties bij komen kijken. Iedereen vraagt zich af of het veilig genoeg zal zijn en we geen risico lopen."

Directeur Verhenne heeft 3 weken om alles te organiseren. “Het bezorgde me al enkele slapeloze nachten. We worden wel ondersteund door de overheid die de onderwijsinspectie heeft ingeschakeld en de begeleidingsdiensten. Maar we moeten het uiteindelijk zelf realiseren op de werkvloer. Gelukkig maken we deel uit van scholengroep RHIZO, zij ondersteunen ons ook enorm in dit proces.” Wat niet te onderschatten is volgens Verhenne is de kost van de veiligheidsmaatregelen: “Handgel, mondmaskers, plexiglas, extra poetsdiensten, … het is heel wat.”

Voor de 6de jaars betekent dit normaal gezien het einde van hun schoolcarrière. Maar hoe ze de eindevaluatie gaan aanpakken is nog een grote zorg voor Verhenne. “We hebben daar nog geen antwoord op. Een week examens of geen examens en dan een permante evaluatie? Voor sommige leerlingen kunnen examens belangrijk zijn, omdat ze dan eventueel punten kunnen ophalen. Voor andere leerlingen is dat minder nodig. Het kernwoord hierbij zal zijn: mildheid.”

Meest gelezen