Brussels Airlines valt binnenkort zonder geld: wat nu?

Het zijn belangrijke weken voor Brussels Airlines. De Belgische luchtvaartmaatschappij, in handen van het Duitse Lufthansa, is al even aan het onderhandelen met de Belgische overheid over staatssteun. De gesprekken verlopen moeizaam maar constructief. Waarom heeft Brussels Airlines het moeilijk? Wat zijn de mogelijke scenario's? Hoe zit het met de concurrentie? En wat met jouw vliegreis de komende weken en maanden? We zoeken in 5 vragen naar evenveel antwoorden.

1) Wat is de financiële situatie van Brussels Airlines?

Video player inladen...

Luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines verliest door de coronacrisis elke dag tussen de 1 en 3 miljoen euro. Alle vliegtuigen staan stil en geparkeerd en zo goed als alle inkomsten zijn weggevallen nu niemand nog een reis of vakantie boekt. Maar het bedrijf heeft wel nog veel vaste kosten. Met andere woorden: op dit moment gaat er meer geld buiten dan dat er nog binnenkomt, en die situatie is nog maar een paar weken houdbaar.

2) Over hoeveel mensen en kapitaal gaat het?

Video player inladen...

Bij Brussels Airlines werken 4.200 mensen en de luchtvaartmaatschappij beschikt over 48 vliegtuigen. Elk jaar vliegen iets meer dan 10 miljoen passagiers met de Belgische luchtvaartmaatschappij. Ze zijn de voorbije 5 jaar dan ook fors gegroeid en dat vooral dankzij investeringen van het Duitse moederbedrijf Lufthansa. Die pompten meer dan 400 miljoen euro in de luchtvaartmaatschappij, dat leverde een paar honderd jobs op en de passagiersaantallen zijn de voorbije jaren zo goed als verdubbeld.

3) Welke opties heeft Brussels Airlines nog?

Video player inladen...

Brussels Airlines kan zich niet op eigen kracht redden. Het bedrijf was niet winstgevend voor de coronacrisis en zat al in volle herstructurering om winstgevend te kunnen worden tegen 2021-2022. Maar deze crisis zet die plannen op losse schroeven. Het bedrijf heeft goed 290 miljoen euro nodig om de komende weken en maanden te overleven.

Daarvoor klopt Brussels Airlines nu aan bij de federale overheid. Die overweegt een lening (met de nodige garanties) of een kapitaalinjectie in het bedrijf. Vooral dat laatste scenario ligt de laatste dagen nadrukkelijker op tafel. In ruil voor geld, voor kapitaal, zou de Belgische staat aandelen willen of een stoel in de raad van bestuur. Zodat ze iets te beslissen, te zeggen hebben, over de toekomst van het bedrijf is de redenering. De gesprekken verlopen naar eigen zeggen constructief maar toch moeizaam.

4) Hoe doet de concurrentie het?

Video player inladen...

De coronacrisis treft de hele internationale luchtvaart. Wereldwijd staan meer dan 10.000 vliegtuigen aan de grond en heel wat luchtvaartmaatschappijen vliegen niet op dit moment. De financiële verliezen worden geschat op meer dan 300 miljard euro. Luchtvaartmaatschappijen kloppen nu massaal aan bij hun nationale overheden: van de Verenigde Staten, tot in Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en ons land. Overal hebben luchtvaartmaatschappijen financiële steun nodig of ze dreigen kopje onder te gaan.

5) Wat met de passagiers?

Video player inladen...

Wie de komende weken of zelfs maanden een vliegvakantie geboekt heeft, ziet zijn of haar reis waarschijnlijk in het water vallen. Luchtvaartmaatschappijen zijn in dat geval verplicht om jouw ticket terug te betalen. Al zal je wel geduld moeten hebben. De meeste maatschappijen krijgen zoveel vragen tot terugbetaling dat ze amper nog kunnen volgen.

Video player inladen...

Meest gelezen