Beste minister Weyts, als leerling voel ik mij een proefkonijn van uw onderwijsexperiment 

Laatstejaars aso-leerling Amir Bachrouri vraagt aan Vlaams minister van onderwijs Ben Weyts (N-VA) een eenduidig antwoord over de organisatie van de examens in het secundair. Er zijn veel onduidelijkheden. Hij voelt zich een proefkonijn. Samen met veel leerlingen rondom hem ervaart hij stress. 

opinie
Amir Bachrouri
Amir is laatstejaarsstudent economie-moderne talen. Hij is zeventien jaar oud en komt uit Borgerhout in Antwerpen.

Beste meneer Weyts,

Allereerst hoop ik dat u momenteel in goede gezondheid verkeert. Uit uw vele aanwezigheden in het nieuws concludeer ik dat het wel goed met u gaat.

Ik schrijf u over het feit dat u ervoor kiest de examens eventueel door te laten gaan en te concentreren in de laatste week van juni. Helaas is een examenperiode voor veel leerlingen en leerkrachten een dubbeltje op zijn kant. Leerkrachten werken harder dan ooit, zijn creatiever bezig dan ooit en improviseren meer dan ooit. Leerlingen hebben te kampen met concentratieproblemen, moeten zich aanpassen aan de nieuwe methode van lesgeven etc. Laat ons maar zwijgen over de leerlingen (en leerkrachten) die in een moeilijke thuissituatie leven. Deze crisis vergt een grote inspanning van juist diegenen die het het zwaarst hebben. U spaart deze (jonge) mensen niet.

Ik, als zesdejaarsstudent, voel mij nu een proefkonijn

Voor mij valt het nog mee, maar ook ik vind het moeilijk. Ik moet een draad oppikken die heel ver weg ligt. Weken aan een stuk heb ik nauwelijks een pen vastgehouden, en ben ik bezig geweest met het actief verwerken van de herhalingstaken in de eerste drie weken van de lockdown.

Ongelijkheid is wat deze coronacrisis duidelijk in kaart brengt. Ik, als zesdejaarsstudent, voel mij nu een proefkonijn. Ik moet wel naar school omdat ik zogezegd in een belangrijk jaar zit. Ik begrijp dat, maar van alle jaren in het secundair is mijn jaar wel het meest zelfstandig en zijn wij ook het meest capabel om lessen vanop afstand te volgen. Hoe krijg je het uitgelegd aan leerlingen van school B dat school A geen examens zal organiseren?

Teleurgesteld

Teleurgesteld is wat we zijn. Aan de andere kant van de taalgrens kan men met duidelijke antwoorden komen, kiest men duidelijk voor gelijkheid i.p.v. enkel te kiezen voor hen waar de thuissituatie het makkelijkst is of voor degenen met de minste problemen.

'Excellentie' noemt u het, voor mij is het eerder 'the winner takes it all'.

Het is niet dat deze generatie lui of verwend is, niet naar school wil, of zelfs dom is

Bij deze belicht ik nog iets voor de zekerheid: het is niet dat deze generatie lui of verwend is, niet naar school wil, of zelfs dom is. Neen, wij leven in een heel moeilijke tijd. Een oorlog met een onzichtbare vijand, een tijd waarin de ongelijkheid groter is dan ooit, een gepolariseerde tijd, en vooral: een onzekere tijd. Samen komen we op voor onze principes, ook al weet ik dat ik een eventuele examenweek zou aankunnen, maar velen zouden dat niet kunnen.

Én ik ben er vrij zeker van dat ik lang niet ga kunnen tippen aan mijn normale resultaten, mocht het een normale periode geweest zijn. Geef leerlingen met een slechte eerste examenperiode een tweede kans, maar van leerlingen die het hele jaar door goed hebben gepresteerd, weten we reeds dat zij waarschijnlijk deze examenperiode wel degelijk zouden volbrengen.

Het zou enorm helpen mocht u met een eenduidig antwoord komen op al onze vragen, hoe moeilijk het ook is. Dit zou de stress bij een pak leerlingen enorm verlichten en voorkomen dat enkelen onder ons in een depressie belanden. Houd hier rekening mee, alstublieft. Luister naar ons en naar onze verhalen.

Ondanks alle onduidelijkheid wens ik u en uw naasten nog veel moed de komende periode.

VRT NWS wil op vrtnws.be een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele thema’s. Omdat we het belangrijk vinden om verschillende stemmen en meningen te horen publiceren we regelmatig opinieteksten. Elke auteur schrijft in eigen naam of in die van zijn vereniging. Zij zijn verantwoordelijk voor de inhoud van de tekst. Wilt u graag zelf een opiniestuk publiceren, contacteer dan VRT NWS via moderator@vrt.be.

Meest gelezen