Video player inladen...

CEO Lufthansa schrijft brief naar premier Wilmès: Duitse luchtvaartgroep wil Brussels Airlines niet loslaten

De Duitse luchtvaartgroep rond Lufthansa wil de Belgische luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines niet loslaten. Dat staat in een brief die de CEO van de groep Carsten Spohr verstuurd heeft naar premier Sophie Wilmès en die onze redactie kon inkijken. Brussels Airlines is op dit moment in onderhandeling met de federale overheid over cruciale overheidssteun om de coronacrisis te overleven. 

Brussels Airlines heeft dringend hulp nodig van de federale overheid. Het bedrijf heeft nog genoeg financiële middelen om te overleven tot ongeveer eind mei. De luchtvaartmaatschappij heeft intussen bij de federale overheid aangeklopt met de vraag om het bedrijf financiëel te helpen. Het bedrag dat daar nu bij circuleert: 290 miljoen euro.

Met een brief van de CEO van de Lufthansagroep (bestaande uit het Duitse Lufthansa, het Zwitserse Swiss, het Oostenrijkse Austrian, het Belgische Brussels AIrlines en lagekostenmaatschappij Eurowings) aan premier Wilmès wil het bedrijf een aantal zaken verduidelijken: "Het is belangrijk dat we winstgevend blijven en dat we onze concurrentiële positie kunnen blijven behouden als groep."

Het is belangrijk dat de groep samen blijft. Dat zorgt voor ongeziene voordelen voor ons netwerk. We blijven zo een van de leidinggevende luchtvaartbedrijven in Europa.

Carsten Spohr, CEO Lufthansagroep

Dat de Duitsers zo openlijk beklemtonen dat ze de groep willen samenhouden en dus niet bereid zijn om Brussels Airlines te laten gaan is belangrijk. De voorbije jaren was de Duitse koers rond Brussels Airlines niet altijd even duidelijk. Velen ergerden zich aan de Duitse communicatie en Brussels Airlines voelde zich soms het kneusje van de groep. Nochtans heeft Lufthansa de voorbije jaren fors geïnvesteerd in Brussels Airlines: meer dan 400 miljoen euro, goed voor een paar honderd nieuwe jobs en een verdubbeling van de passagiersaantallen tot meer dan 10 miljoen per jaar.

Carsten Spohr, CEO Lufthansagroep
Nicolas Maeterlinck

Belgische steun voor Belgische dochter

Verder in het document dat onze redactie kon inkijken hameren de Duitsers op het feit dat eventuele overheidssteun voor Brussels Airlines ook enkel zal gebruikt worden voor Brussels Airlines. Critici van overheidssteun voor de Belgische dochter lieten de voorbije weken verstaan dat ze vreesden dat een eventueel steunpakket zou verdwijnen in de groepspot, maar zo staat er in de brief: "Een bijdrage van uw land zou specifiek gebruikt worden in uw land."

Lufthansa heeft een oorlogskas van goed 4 miljard euro, maar door de ongeziene coronacrisis moet de maatschappij die middelen vooral gebruiken om de Duitse poot overeind te houden. De dochterbedrijven vragen daarom aan hun eigen lokale overheden om tussenbeide te komen.

Lufthansa roept tegelijk op om binnen Europa beter samen te werken om oneerlijke concurrentie van buiten de Europese Unie te bestrijden. Denk maar aan de luchtvaartmaatschappijen uit de golfstaten (zoals Emirates, Qatar Airways en Etihad Airways) die grote fiscale voordelen genieten in Dubai en Qatar.

Brussels Airlines blijft belangrijke luchtvaartmaatschappij

Het document leest als een diplomatiek offensief van Duitsland waarbij toch een aantal concrete engagementen worden uitgesproken die voor de Belgische delegatie zeer belangrijk zijn. Zo hamert Carsten Spohr erop dat Brussels Airlines een belangrijke schakel blijft binnen het netwerk van Lufthansa, zeker met het oog op Afrika. En dat ook de positie van Brussel binnen de groep nog verder uitgebouwd kan worden: "Brussels Airlines en haar sterke positionering in Afrika in combinatie met haar sterke verbondenheid met de Belgische economie en thuismarkt, beschikt over een bijzonder groot potentieel dat we samen nog kunnen benutten. De hub in Brussel in het bijzonder, is belangrijk voor de Lufthansagroep."

Brussels Airlines heeft nog heel veel potentieel dat we samen kunnen benutten.

Carsten Spohr, CEO Lufthansagroep

Tot slot wil de topman van Lufthansa zelf naar de Wetstraat 16 komen om er samen met de CEO van Brussels Airlines, Dieter Vranckx, de plannen van Brussels Airlines toe te lichten. Het is een uitgestoken hand die de Belgen moeilijk openlijk zullen kunnen weigeren. De Lufthansagroep en haar alliantie "Star Alliance" zijn goed voor meer dan  50% van het marktaandeel op Brussels Airport en Brussels Airlines stelt 4.200 mensen te werk. Zonder de aanwezigheid van de groep zouden bepaalde maatschappijen, zoals het Japanse ANA, het Amerikaanse United, het Canadese Air Canada, het Thaïse Thai Airways en het Etiopische Ethiopian hoogstwaarschijnlijk Brussel links laten liggen. De activiteiten van Brussels Airlines en Brussels Airport zorgen voor nog eens een paar tienduizend bijkomende jobs.

Bekijk hieronder het liveverslag van onze collega Riadh Bahri uit "Het Journaal":  

Video player inladen...

Meest gelezen