Bioritme kwijt? Je bent niet de enige. Over slaapproblemen in coronatijden

In gesprekken valt het op. Heel wat mensen zeggen dat ze moeilijk in slaap vallen, intens dromen en geregeld wakker worden tijdens de nacht. Het coronavirus zet ook ons slaappatroon op zijn kop. Slaapcoach Annelies Smolders van start to sleep geeft tips voor een goede nachtrust.

Het coronavirus heeft het dagelijkse leven ingrijpend veranderd. Dan is het niet zo verwonderlijk dat ook het slaappatroon bij veel mensen gewijzigd is. Bij sommige mensen zelfs ten goede nuanceert Annelies Smolders meteen: “Er zijn mensen die het nu net rustiger hebben, ze nemen meer tijd, hebben geen filestress meer en hebben hun drukke levensstijl aangepast. Van de mensen die ik begeleid en die tot deze groep behoren krijg ik positieve reacties. Ze getuigen dat ze eindelijk rust vinden. Maar daarnaast zijn er heel veel mensen die net meer slaapproblemen hebben gekregen.”

De slaapproblemen kunnen verschillende oorzaken hebben. De verandering van het dag -en nachtritme is er daar zeker eentje van. Ochtendtypes die normaal vroeg opstaan en nu langer kunnen slapen bouwen minder slaapschuld op. “Dan blijven ze ’s avonds weer langer dan gewoonlijk op, en dat ontregelt hun normale slaappatroon. Omgekeerd heb je ook mensen die uit verveling vroeger dan gewoonlijk gaan slapen, en dan wakker worden om 4u ’s nachts.”

Bizarre coronadromen

Je hoort ook heel wat getuigenissen van mensen die meer en intensere dromen hebben. Dat is heel normaal zegt slaapcoach Annelies Smolders: “’s Nachts verwerk je alle beelden en indrukken die je hebt opgedaan gedurende de dag. Doordat het coronanieuws ons zo opslorpt, krijgt dat een uitweg in je dromen. Dat is vaak een vreemd lappendeken van tegenstrijdige indrukken of flarden van bepaalde angsten. “

Tips

Hoe kunnen we dan wel goed slapen? De slaapcoach geeft enkele tips. “Ik raad mensen aan om ’s avonds niet meer naar allerlei nieuws -en duidingsprogramma’s te kijken. Als het echt heel belangrijk nieuws is, kom je het wel iets later te weten of lees je het de volgende ochtend. Alcohol drinken is ook aanlokkelijk, maar in mijn praktijk merk ik dat het echt wel een negatieve invloed heeft op de kwaliteit van je slaap. En een heel belangrijke tip is om toch zo veel als mogelijk je normale ritme aan te houden, ook al moet je niet pendelen of kan je schuiven met je werkuren omdat je thuis bent.”

Meest gelezen