Belga Image

Brusselse handelaars maken zich klaar voor heropening: "Grote verantwoordelijkheid bij consument"

Vanaf 11 mei zouden de winkels weer open mogen gaan. Maar hoe regel je dat op een van de drukste winkelpassages van het land: De Nieuwstraat? Anton Van Assche van Unizo Brussel vertelt aan Radio 2 Vlaams-Brabant en Brussel hoe hij de heropening ziet. “Er zal een grote verantwoordelijkheid bij de klant liggen”. 

Unizo Brussel is blij dat de winkels weer de deuren kunnen openen en klanten ontvangen. 11 mei valt op een maandag, en dat is een meevaller zegt Anton Van Assche van de handelsorganisatie. “We hopen dat de grote toeloop die dag dan vermeden kan worden. Maar er zal een grote discipline van de klanten nodig zijn, om de afstandsregels te respecteren.”

Is het nodig om op zaterdag te winkelen? Of waarom niet veel vroeger of later vertrekken? Of een andere winkelwijk? 

Daarnaast moeten klanten ook flexibeler worden in de toekomst, vindt hij. “Mensen moeten bekijken of het wel nodig is om per se op zaterdag te winkelen. Of ze kunnen wat later of vroeger vertrekken. Misschien kunnen winkels hun openingsuren wat aanpassen. Of klanten kunnen ook op andere plekken shoppen. Bovendien zal het niet alleen aanschuiven zijn in de straat, maar ook in de winkels zelf. Zij zijn onderheven aan een aantal maatregels. Maximum één klant per tien vierkante meter. Het zijn niet alleen de straten die een beperkte capaciteit hebben.  Ook de winkels. Het zijn vooral die wachtrijen die georganiseerd moeten worden.

Maar ook de lokale overheden moeten zich voorbereiden op de heropening, vervolgt Van Assche: “De Stad Brussel zal de situatie goed moeten analyseren en bijsturen waar nodig. Maar er blijft een grote verantwoordelijkheid bij de consument. De overheid kan maatregelen nemen, maar de klant moet die dan ook respecteren.”

Schoenen en kleding passen

De Brusselse handelaars zelf lijken intussen wel klaar voor een heropening. “Ze hebben heel veel informatie gekregen over de mogelijkheden die ze hebben en de regels die ze moeten respecteren. Elke handelaar gaat daar op zijn eigen manier mee om en vult dat volgens zijn eigen realiteit in. We denken dat kleinere winkels eerder op afspraak gaan werken, of die mogelijkheid voorzien. Grotere winkels gaan eerder aanduiden hoeveel klanten er binnen mogen.”

En ook kleding en schoenen passen, zal zeker nog mogelijk zijn, verzekert Van Assche. “De handelaar zal je veters misschien niet meer vastmaken. Maar hij of zij zal je zeker met mondmasker, handschoenen en desinfecterende zeep in alle veiligheid kunnen helpen.”

Handelaars moeten dus weerbaar zijn, maar dat hebben ze de voorbije coronacrisis ook bewezen, besluit Van Assche. “Het is knap om te zien hoe snel winkeliers zijn overgeschakeld naar onlineverkoop, thuisbezorgingen en afspraken. Al zal het afwachten zijn na de heropening of ze alle verliezen te boven komen.” 

Meest gelezen