Pixabay

Nog nooit zoveel haarkleurmiddelen verkocht: "Mensen willen er nog altijd netjes bijlopen"

In de supermarkten werden nog nooit zoveel producten verkocht om je haar te kleuren. De belangrijkste reden is dat de kappers gesloten zijn, maar mensen willen er nog altijd verzorgd bijlopen. Scheermesjes daarentegen worden dan weer minder verkocht, de coronabaard lijkt een feit.

Sinds de kappers gesloten zijn, zijn vrouwen of mannen aangewezen om hun haar zelf te kleuren en de verkoop van haarverf in supermarkten piekt. Bij de supermarkten van Match merken ze zelfs een stijging van bijna 300 procent op de verkoop van kleurenshampoos of andere haarverfmiddelen. Bij Delhaize is de verkoop met 60 procent gestegen. “De kappers zijn gesloten, maar ook de gespecialiseerde winkels die de producten aanbieden zijn dicht”, zegt Roel Dekelver, woordvoerder van Delhaize. “Het is zeer opmerkelijk dat dit soort producten zoveel verkoopt in onze winkels. De leveranciers hebben extra volume aangeleverd, dus we hebben genoeg in voorraad.”

Ons personeel was zelf verbaasd door het succes van de haarverfproducten
Roel Dekelver, Delhaize

Blijkbaar wil de Belg in deze coronatijd er toch nog altijd verzorgd bijlopen. “Sowieso, ik denk dat mensen zich ondanks de omstandigheden nog altijd willen verzorgen en netjes buiten willen komen. Normaal gaan ze daarvoor naar een kapsalon, maar nu gaan ze zelf aan de slag. Ons personeel was zelf verbaasd over het succes van deze producten. Welke kleur het best verkoopt, weet ik niet”, zegt Roel Dekelver. 

Coronabaard

Nog opvallend: scheerschuim en scheermesjes worden dan weer met 20 tot 30 procent minder verkocht. “Er is inderdaad een dalende verkoop”, zegt Roel Dekelver. “Mannen scheren zich blijkbaar minder en laten hun baard staan. De coronabaard is dus een feit.” Ook tandpasta wordt opvallend minder verkocht. Waarschijnlijk hebben mensen aan het begin van de coronacrisis massaal veel tandpasta ingeslagen, net als wc-papier, en zitten ze nog een tijdje goed.