Actrice Leah Thys en presentator Thomas Vanderveken waarschuwen voor phishing, of toch niet?

Actrice Leah Thys en Thomas Vanderveken zijn het gezicht van een nieuwe campagne die waarschuwt voor phishingmails. Alhoewel: beiden hebben nooit op de fotoset gestaan, maar leenden hun gezicht via deepfaketechnologie waarbij hun hoofden als het ware "geplakt" werden op willekeurige beelden. "Het resultaat is compleet fake, net zoals de vraag van een bank om je codes te delen met een link", klinkt het bij Febelfin.

Bij phishing-berichten hengelen oplichters naar bankcodes of andere persoonlijke gegevens door zich voor te doen als een bank, de politie, een telecomoperator of een geïnteresseerde koper op een zoekertjessite.

(lees verder onder het voorbeeld van een phishingbericht)

Fraudeurs profiteren volop van de coronacrisis: zo zijn we vandaag digitaler dan ooit en zijn er ook een pak mensen die nu pas de eerste stapjes zetten naar een digitaal leven, wat hen nog een stuk gevoeliger maakt voor de phishingpogingen van fraudeurs.

De tijd dat phishingberichten in een oogopslag te herkennen waren omdat ze bijvoorbeeld vol taalfouten stonden, ligt achter ons. "Cybercriminelen leveren goede imitaties van effectieve bedrijfscommunicatie", zegt professor Tim Smits van het Insituut voor Mediastudies (KU Leuven). "De onderwerpsregels van hun berichten mikken op relevantie en maken mensen nieuwsgierig. De fraudeurs geven zich uit voor officiële instellingen zoals banken of ze slaan juist een heel vertrouwelijke toon aan zoals je van collega’s zou verwachten.”

Eén ding hebben phishingberichten wel gemeen en zo kan u ze dus herkennen: ze vragen naar uw persoonlijke bankcodes via een link. Ontvangt u zo'n bericht, dan moet er meteen een licht gaan branden. Een bank vraagt namelijk nooit naar uw codes via een link. Ook andere betrouwbare bedrijven zullen dat nooit doen.

Dat is meteen ook het idee achter de nieuwe phishingcampagne die vandaag gelanceerd wordt door Febelfin, in samenwerking met 2dehands, het Centrum voor Cybersecurity België, de Cyber Security Coalition, de federale politie en de FOD Financiën.

In Vlaanderen "leenden" actrice Leah Thys en televisiepresentator Thomas Vanderveken hun gezicht aan de campagne. "Lenen", want beiden zijn voor de campagne nooit voor een fotoshoot langsgekomen. Febelfin gebruikte namelijk deepfaketechnologie waarbij menselijke beelden samengesteld werden op basis van artificiële intelligentie. Simpel uitgelegd: de hoofden van Thys en Vanderveken werden op het lichaam van een nobele onbekende beplakt. Het resultaat is compleet fake, net zoals de vraag van een bank om uw codes te delen via een link.

Bekijk hieronder de filmpjes en lees de reacties van Thys en Vanderveken.

Leah Thys: "Je kan online onware dingen heel echt laten lijken"

“Het filmpje is zo goed gemaakt dat de mogelijkheid van twijfel nog bestaat", zegt Leah Thys. "En dat is net waar deze campagne mensen voor wil waarschuwen: je kan online onware dingen heel echt laten lijken. Dus als je een klein vermoeden hebt dat iets niet echt is, ga er dan vooral niet op in. Ik ben echt gedegouteerd dat criminelen ook in deze moeilijke tijden nog altijd nieuwe manieren vinden om mensen van hun centjes te beroven. Iets nemen dat niet van jou is, dat doe je niet.”

Thomas Vanderveken: "Ik kan me heel hard voorstellen dat mensen zich laten vangen"

"Ik weet natuurlijk dat ik het niet ben in de video van Febelfin maar ik kan me heel hard voorstellen dat mensen zich laten vangen", reageert televisiepresentator Thomas Vanderveken. "Het is een dubbel gevoel: in tijden van corona worden we eraan herinnerd hoe fantastisch technologie is. Door onze apps kunnen we alle bankverrichtingen doen en online kopen. Dat is een grote luxe. Tegelijk moet je altijd heel alert blijven en het onderscheid blijven maken tussen wat aannemelijk is en wat niet. Eén ding weet ik zeker: mijn bank zal me nooit mijn codes vragen via de telefoon, per mail, sms of hoe dan ook."