Premier Wilmès schrijft brief aan Lufthansa: "De regering gelooft in de groeimogelijkheden van Brussels Airlines"

In een brief aan Lufthansa, het Duitse moederbedrijf, van de Belgische luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines die VRT NWS kon inkijken, laat premier Sophie Wilmès (MR) weten dat ze blijft geloven in de groeimogelijkheden van Brussels Airlines in Brussel. De luchtvaartmaatschappij is op zoek naar financiële steun van de federale regering. 

Het lijkt wel de week van de "briefdiplomatie". Nadat een brief van de CEO van Lufthansa, Carsten Spohr, op onze redactie is beland, is er nu ook het antwoord van premier Wilmès. Beide partijen zijn momenteel aan het onderhandelen over financiële steun van om en bij de 290 miljoen euro.

De premier schrijft onder andere: "De Belgische regering gelooft in de groeimogelijkheden van Brussels Airlines [...]  Brussels Airlines heeft ook een ongekende expertise in Afrika, die ook toekomstige groeikansen biedt. De regering gaat ten volle voor het succes van de Belgische luchtvaartsector."

De Belgische regering blijft geloven in de groeimogelijkheden van Brussels Airlines.

Sophie Wilmès, premier

De regering wijst er ook fijntjes op dat ze blij is dat de Duitsers het belang van Brussels Airlines openlijk erkennen. Want in het verleden leek daar door de verschillende koerswijzingen van Lufthansa volgens Wilmès 'twijfel' over te bestaan.

Bezorgd over de toekomst

Wilmès schrijft ook bezorgd te zijn over de toekomst van Brussels Airlines door de huidige coronacrisis en begrijpt dat de sector in ruil voor bepaalde voorwaarden op zoek is naar geld: "We zijn heel erg bezorgd over de moeilijkheden die Brussels Airlines en haar moederbedrijf Lufthansa nu ondervinden en zijn ons volledig bewust van de diepte van deze crisis, vooral voor de luchtvaartsector. Financiële ondersteuning, gekoppeld aan kostenbesparingen en een herstructurering op korte termijn zullen misschien nodig zijn."

Beide partijen zitten al een aantal weken rond de tafel om te praten over mogelijke financiële steun voor Brussels Airlines. Die gesprekken verliepen tot nu toe "traag en moeizaam", maar de voorbije dagen zou er wel vooruitgang geboekt zijn en lijken beide partijen elkaar meer en meer te vinden.

Al is er ook het besef dat een blanco cheque aan Brussels Airlines niet tot de mogelijkheden behoort: "We vragen een duidelijk perspectief voor Brussels Airlines in Brussel. Dit zal bijkomende investeringen vragen. Verder zullen er ook garanties voor tewerkstelling en klimaatdoelstellingen moeten bekeken worden."

We kunnen financiële steun enkel goedkeuren in ruil voor een duidelijk perspectief. Ook rond tewerkstelling en klimaat.

Sophie Wilmès, premier

Grootste crisis in de luchtvaart ooit

De internationale luchtvaart wordt intussen geconfronteerd met de grootste crisis in haar bestaan. Wereldwijd staan tienduizenden vliegtuigen aan de grond en verschillende luchtvaartmaatschappijen staan op de rand van het bankroet. Om de coronacrisis te overleven kloppen een aantal luchtvaartmaatschappijen nu aan bij hun lokale overheden.

Zo kreeg het Duitse reisconcern TUI (waar ook het Belgische TUI onder valt) al de toezegging voor een lening van 1.8 miljard euro van de Duitse overheid. Ook lagekostenmaatschappij Easyjet kan rekenen op meer dan 690 miljoen euro van de Britse overheid. De Nederlands-Franse luchtvaartgroep KLM- Air France zal tot 10 miljard euro kunnen lenen van verschillende banken en de regeringen in Den Haag en Parijs. Het noodlijdende Alitalia in Italië zal dan weer genationaliseerd worden.

De ongeziene crisis in de sector zorgt ook voor de aankondiging van heel wat ontslagen. Lagekostenmaatschappij Ryanair neemt de komende maanden afscheid van 3.000 piloten en cabinepersoneelsleden. Bij British Airways verdwijnen dan weer 12.000 jobs en bij KLM - Air France wordt gekeken om 2.000 jobs te snoeien. SAS in Scandinavië zal het ook met meer dan 4.000 personeelsleden minder moeten doen.

De Lufthansagroep (Lufthansa, Swiss, Austrian, Eurowings en Brussels Airlines) zelf is intussen ook op zoek naar overheidssteun en gaat er vanuit dat ze 10.000 jobs zullen moeten schrappen voor de hele groep. Het Zwitserse bedrijf Swiss staat daarbij al het dichtst bij een definitieve reddingsboei van meer dan één miljard euro. Austrian, de Oostenrijkse luchtvaartmaatschappij, zit momenteel ook in vergevorderde gesprekken met de regering in Wenen over een overbruggingskrediet en Lufthansa zelf is in gesprek met de Duitse regering voor financiële steun tot 9 miljard euro. Die gesprekken verlopen niet van een leien dakje omdat de Duitse regering inspraak in het bedrijf in ruil voor de steun zou willen. Iets wat Lufthansa ten allen prijze wil vermijden.

De gesprekken tussen Brussels Airlines en Lufthansa enerzijds en de Belgische overheid anderzijds lopen dus nog. De Belgische regering zou opties aan het onderzoeken zijn om toch ook te kunnen participeren in het bedrijf. Ze willen iets te zeggen hebben over de strategische toekomst van de luchtvaartmaatschappij in ruil voor de steun. Dan wordt gekeken naar aandelen en een zetel in de raad van bestuur. 

Carsten Spohr, CEO Lufthansagroep
Nicolas Maeterlinck

Aan de directie van Brussels Airlines is intussen gevraagd om een gedetailleerd businessplan op te stellen voor de periode 2020-2025 die niet enkel de herstructurering op korte termijn in kaart brengt, maar die ook een duidelijke visie op de toekomst biedt op middellange en lange-termijn voor de ontwikkeling van Brussel als belangrijke luchthaven binnen het Lufthansa-netwerk.

Tot slot eindigt de brief van de Belgische premier met een formeel antwoord op de suggestie van Carsten Spohr,  de topman van Lufthansa om elkaar te ontmoeten: "We kijken er naar uit om dit verder met u en de directie van Brussels Airlines te bespreken om zo een akkoord over een businessplan voor de toekomst te bereiken."