Video player inladen...

Infrabel beschermt personeel in seinhuis Hasselt: "Afstand houden, plexiglas, handgels en mondmaskers"

Het Belgische treinverkeer wordt vanaf vandaag in maximale mate hervat. Om dat tot een goed einde te brengen is het niet enkel bij de NMBS maar ook bij Infrabel terug alle hens aan dek. De spoorwegbeheerder trof de nodige maatregelen om zijn personeel tijdens het werk zo goed mogelijk te kunnen beschermen tegen het coronavirus. 

“Zowel de verkeersleiders in het Hasseltse seinhuis als de werknemers op de spoorwerven moeten in optimale omstandigheden kunnen werken”, zegt Frédéric Petit, woordvoerder van Infrabel. Door de aangepaste dienstregelingen van de treinen was het seinhuis de voorbije zeven weken slechts beperkt bemand, maar vanaf vandaag zijn alle bureaus opnieuw bezet.  

“We hebben speciale plexibeschermingswanden geïnstalleerd tussen de verschillende werkposten. Zittend voor hun computerschermen moeten de verkeersleiders geen mondmasker dragen, maar zodra ze hun plaats verlaten zijn ze daartoe verplicht. Verder hebben we al ons personeel voorzien van een potje desinfectiegel", aldus de woordvoerder.

lees verder onder de foto

Het seinhuis van Hasselt is een van de weinige seinhuizen met uitzicht op het spoornetwerk. “In vergelijking met andere seinhuizen is dit bovendien een ruime werkplek. Afstand houden gaat hier in principe gemakkelijker dan in pakweg Brussel-Noord. Toch zorgen we ervoor dat de veiligheidsmaatregelen overal strikt nageleefd worden”, verduidelijkt Petit. Hij benadrukt nog dat het Limburgse seinhuis, dat in 2016 werd geopend, een modelvoorbeeld is voor alle Belgische seinhuizen. 

Bij spoorwerken is in sommige gevallen afstand nemen onmogelijk.  Dan zijn mondmaskers verplicht
Fréderic Petit

Infrabel coördineert nog een ander belangrijk deel achter de schermen van het treinleven: de spoorwerken. “De focus ligt al sinds het begin van de crisis op de essentiële werkzaamheden”, vervolgt de woordvoerder. “Onderhoudswerken aan infrastructuur die noodzakelijk zijn, dringende vernieuwingswerken maar ook interventies op het terrein. Wanneer er een storing is aan een wissel of een sein, moeten onze ploegen zo snel mogelijk ter plaatse gaan om alles te herstellen. Nu het treinverkeer opnieuw drukker wordt neemt de kans op defecten immers weer toe.” Op de spoorwerven zelf wordt er volgens Petit iemand aangesteld om de afstand tussen de werknemers te controleren. “Maar in sommige gevallen is afstand nemen natuurlijk onmogelijk”, stelt hij. “In dat geval zijn mondmaskers verplicht”.

Ondanks het feit dat de normale dienstverlening op het spoor terug bijna volledig van kracht is, bleef een stormloop vandaag uit. Wie toch de trein neemt is voor zijn eigen veiligheid, en dat van het NMBS-personeel, verplicht om een mondmasker te dragen.