Sinds we in "ons kot" zitten, gaan we massaal online: we verpulverden op één dag het downloadvolumerecord van een jaar

Tijdens de strenge coronamaatregelen braken we met z’n allen samen een internetrecord. Dat blijkt uit cijfers van Telenet. De groei die de telecomoperator over het vaste internetnetwerk normaal in één jaar ziet, zag hij tijdens het eerste weekend van de maatregelen in één dag. En in tijden van crisis grijpen we ook weer naar onze telefoon om te bellen, zelfs over de vaste lijn. Ook telecomoperator Proximus ziet een stijging in het gebruik van internet en telefonie.

We blijven sinds de "lockdown light" in ons kot. Sindsdien zijn we massaal online en bellen we veel meer. Telecomoperator Telenet analyseerde het netwerk- en telefoonverkeer tijdens deze maatregelen (gemeten van 13 maart tot 3 mei) en kwam tot een aantal opmerkelijke vaststellingen.

“We gingen de voorbije weken met zijn allen massaal online”, zegt Isabelle Geeraerts van Telenet. “We zagen daarbij vooral bij het downloadverkeer dat er veel werd gestreamd en gegamed. Bij het uploaden zagen we ook dat er veel meer bestanden heen en weer werden gezonden. Dat is gekoppeld aan alle extra werkverkeer dat er plaatsvond: de teleconferenties, het videobellen en uiteraard ook alle taken die schoolkinderen opladen op Smartschool en andere digitale platformen.”

Dat is gekoppeld aan alle extra werkverkeer dat er plaatsvond: de teleconferenties, het videobellen en uiteraard ook alle taken die schoolkinderen opladen op Smartschool en andere digitale platformen.”

Isabelle Geeraerts, woordvoerder Telenet

Extra verkeer van één jaar nu op één dag

Op zaterdag 21 maart 2020 sneuvelde het record van het totale verkeer over het vaste internetnetwerk. De internetters verpulverden het downloadrecord met 2,6 terabyte per seconde. Dat wil zeggen dat alle internetgebruikers samen in één seconde meer dan 2.600 gigabyte downloadden op het kabelnetwerk. Alsof je in één uur meer dan een half miljoen films zou downloaden.

Het nieuwe record ligt 30% hoger dan het vorige, begin 2020, en 50% hoger dan een normaal verbruik op een zaterdag. Normaal ontstaat een dergelijke stijging geleidelijk aan en is hiervoor gemiddeld een heel jaar nodig.

In tijden van crisis is bellen weer in

Op vrijdag 13 maart, de dag na de eerste persconferentie van de Veiligheidsraad en de aankondiging van de maatregelen, belden we massaal naar elkaar. Met de vaste lijn werden die dag in totaal meer dan 4,8 miljoen gesprekken gevoerd: dat is 65% meer dan op een normale weekdag. Ook via smartphone werd er duchtig getelefoneerd met 25 miljoen gesprekken. 

We vonden het blijkbaar wel belangrijk om in deze bevreemdende tijden elkaar dan toch even telefonisch te kunnen horen

Isabelle Geeraerts, woordvoerder Telenet

“Wat opvallend was, is waar we de afgelopen jaren bij belangrijke momenten toch vooral een piek zagen in het dataverkeer, omdat we dan massaal via WhatsApp en zo communiceren, vonden we het blijkbaar wel belangrijk om in deze bevreemdende tijden elkaar dan toch even telefonisch te kunnen horen”, zegt Isabelle Geeraerts van Telenet.

Ook de eerste dagen na 13 maart stond de telefoon roodgloeiend. Het vaste netwerk zag dubbel zo veel belminuten passeren, mobiel was dat 35% meer. Vanaf donderdag 19 maart daalde het aantal gesprekken weer enigszins. Mobiel bellen zit sinds begin april nog steeds zo’n 3% hoger dan normaal. We bellen ook langer: gesprekken duren sinds de coronacrisis in ons land dubbel zo lang als vroeger. Vooral op zondag nemen we daar onze tijd voor. 

Meest gelezen