Video player inladen...

Hasseltse Quartier Bleu opent eindelijk de deuren: "Zonder feest, mét veiligheidsmaatregelen"

In volle coronatijden openen de winkels van de Quartier Bleu maandag eindelijk hun deuren. Het coronavirus schudde de beoogde planning van de splinternieuwe winkelwijk aan de Hasseltse Kanaalkom flink in de war. Zo verloopt de lang verwachte opening zonder toeters, bellen en feestgedruis, maar mét een heleboel extra voorzorgsmaatregelen. 

“De veiligheidsmaatregelen zijn onze hoogste prioriteit”, benadrukt Philippe Onclin van Quartier Bleu. “We proberen die zowel met de stad Hasselt als met alle ondernemers te garanderen. De winkeluitbaters zijn verantwoordelijk voor de veiligheid in hun retailconcept en het openbaar domein is de bevoegdheid van de stad, maar wij ondersteunen waar mogelijk.”

Volgens Thomas Vaarten, Sales Director bij A.S.Adventure en JUTTU, is de uitdaging om te openen ten tijde van corona groot. “We schieten uit de startblokken met een nieuw winkelteam én een nieuwe situatie”, verduidelijkt hij. “Geen evidente situatie. De veiligheid van ons personeel is essentieel: we hebben supergemotiveerde medewerkers nodig om de klanten te kunnen verwelkomen en te helpen. Alle nodige maatregelen zijn dan ook getroffen. We hebben plexiglazen en richtingwijzers geïnstalleerd en beperken het aantal klanten in de winkel.” 

De winkelrekken staan extra ver uit elkaar, dus mensen kunnen elkaar tijdens het winkelen gemakkelijk kruisen en aan social distancing doen.
Bert Lambrechts, zaakvoerder

In tegenstelling tot bestaande supermarkten kan de spiksplinternieuwe Delhaize bij de inrichting handig inspelen op de vooropgestelde coronamaatregelen. “De ruimte die we ter beschikking hebben is gelukkig zeer ruim”, stelt medezaakvoerder Bert Lambrechts. “Ondanks het feit dat we enkele rekken hebben opgeofferd kunnen we een zeer ruim assortiment aanbieden. En omdat de winkelrekken extra ver uit elkaar staan kunnen mensen elkaar tijdens het winkelen gemakkelijk kruisen en aan social distancing doen.”

Hoewel mondmaskers in ruime winkelpanden niet verplicht zijn, overweegt een groot deel van de de handelaars hun cliënteel daartoe aan te sporen. Zo ook Melissa Geyskens, eigenaar van de nieuwbakken vestiging van MIO MIO. “Ons personeel zal verplicht een exemplaar dragen. Maar alleen wanneer klanten hetzelfde doen kunnen we iedereen optimaal beschermen."

Ook in de connectorzone, de overdekte passagezone waar de mensen vanuit de parking naar de kade en de boulevard gaan, worden gescheiden loopzones in twee richtingen voorzien om zoveel mogelijk fysiek contact te vermijden tussen aankomende en vertrekkende bezoekers. Op de roltrappen vraagt men de bezoekers om minstens drie treden tussenin te laten. Op verschillende plekken zal er ontsmettingsmiddel beschikbaar zijn en het poetsteam houdt zich klaar om veelgebruikte oppervlaktes te reinigen. 

Alles zal afhangen van de capaciteit waarmee we mogen open. Een kleine bezetting betekent enorm verlies.
Bart Canini, horeca-uitbater

Daar waar er voor handelszaken licht verschijnt aan het einde van de tunnel, is het voor horeca-uitbaters nog koffiedik kijken. “Onze zaken zijn helemaal klaar voor opening”, zegt Bart Canini van de twee nieuwe restaurants Trentanove en Maison Mathis. “De terrassen zijn ruim én het is straks zelfs mogelijk om plaats te nemen óp het water. Maar alles zal straks afhangen van de capaciteit waarmee we eventueel zouden mogen openen. Als dat een kleinere bezetting betreft, betekent dat van bij aanvang een groot verlies. In dat geval zijn we gedoemd de opening uit te stellen.” Net als een aantal andere horecazaken overweegt Canini een take-way-aanbod te voorzien. “Maar dat is natuurlijk slechts een doekje voor het bloeden.” 

Ongeveer 80 procent van de winkels op de site gaan maandag open. “Door logistieke problemen in navolging van Covid-19 is het nog even wachten op de opening van bijvoorbeeld de h&m en Sports Direct”, legt Philippe Onclin uit. “In de week van 18 mei verwachten we dat elke handelszaak mee aan boord is”. Of het straks een overrompeling wordt, valt moeilijk in te schatten. "Maar veel Hasselaren zijn ongetwijfeld nieuwsgierig naar hun nieuwe wijk", besluit Onclin. “De Quartier Bleu is geen shoppingcentrum, maar een open winkelstraat met hoge gevels en een groene omgeving aan het water. De setting leent zich goed om de noodgedwongen coronaperikelen verantwoord door te komen."

Meest gelezen