Tax-on-web en mypension.be moeilijk bereikbaar

Websites van de overheid waarop burgers documenten kunnen raadplegen of invullen waren een groot deel van de dag nauwelijks bereikbaar. "Dat heeft alles te maken met een capaciteitsprobleem,", zegt Laurence Mortier van de bevoegde overheidsdienst. "We verwerken vijf keer meer aanvragen dan normaal. Intussen is het platform opnieuw beschikbaar, al kan het aanmelden nog altijd vertraging opleveren."

eBox is een beveiligde elektronische brievenbus waarin iedere Belg zijn of haar overheidsdocumenten veilig digitaal kan ontvangen, bewaren en beheren. Alle online diensten van de overheid zijn daaraan gekoppeld. Dus ook Tax-on-web, Mypension.be en alle documenten die nu te maken hebben met corona bijvoorbeeld. 

Uitgerekend gisteren heeft de overheidsdienst Financiën Tax-on-web online geplaatst om belastingplichtingen de kans te geven hun aangifte dit jaar in te vullen. Financiën zorgt zelf ook voor vooraf ingevulde aangiftes. En die zijn via de brievenbus te raadplegen. "Misschien heeft de nieuwsgierigheid van de mensen, om al eens te gaan kijken hoe het zit met die aangifte, voor de flessenhals gezorgd", legt Laurence Mortier uit.  "Maar uiteraard zal dat in combinatie zijn met een sterk toegenomen gebruik voor andere toepassingen, zoals ook corona. Want al die diensten zijn aan elkaar gekoppeld. En dat leidt dan tot die overbelasting van het systeem." 

Vanmiddag raakte het systeem opnieuw gestabiliseerd. "We werken voortdurend aan het verhogen van onze capaciteit", zo zegt Laurence Mortier. Het probleem is de toegang, omdat je via die eBox moet gaan. "Eens je bijvoorbeeld op Tax-on-Web bent geraakt, kan je de aangifte wel al invullen", vult Francis Adyns, de woordvoerder van Financiën, aan. "Maar we begrijpen dat het vervelend is, net nu gisteren het systeem voor de elektronische aangiftes online is gegaan."

Meest gelezen