Getty Images

Komt er een einde aan de gratis bezorging van pakjes? "Kans is groot", voorspelt Universiteit Antwerpen 

Ons onlinewinkelgedrag tijdens deze coronacrisis zet de gratis of goedkope leveringen van pakjes onder druk. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Antwerpen. "We bestellen veel grotere en zwaardere pakjes. De bestelwagens en sorteercentra zijn daar niet op voorzien", zegt transporteconoom Roel Gevaers op Radio 2 Antwerpen.

Is het einde van de gratis levering van je online gekochte pakje in zicht? "Door de coronacrisis is die kans erg groot", zegt transporteconoom Roel Gevaers van de Universiteit Antwerpen in "Start je dag". "Pakjesdiensten zoals Bpost en PostNL draaien in deze coronatijden overuren maar ze zitten met kopzorgen. Sinds de lockdown bestellen we echt alles online. Ook grote meubels of zware potten verf van 20 liter. Om je een idee te geven: het aantal paketten van meer dan 20 kilogram is verdrievoudigd ten opzichte van de periode voor de lockdown", zegt Gevaers. "En dat levert logistieke problemen op."

Bestelwagens en sorteercentra zijn niet voorzien op grote pakketten die meer dan 20 kg wegen

Roel Gevaers, transporteconoom UA

Winst koeriers onder druk

De bestelwagens en sorteercentra zijn namelijk ontworpen om veel kleine paketten te verwerken. "De grote 'oversized' pakjes zoals ze in het jargon heten, zetten het hele systeem onder druk. Als een koerier minder pakjes in zijn bestelwagen kan laden, moeten er meer ritten gebeuren. De winst daalt en logischerwijs zullen de leveringen duurder worden. Ook voor de klant", voorspelt Gevaers. "In stadscentra of dorpskommen worden de kleine bestelwagens nu al verguisd. Er is zelfs een tendens naar fietskoeriers en kleinere elektrische voertuigen. Grotere trucks inzetten om leveringen betaalbaar te houden, is dan ook ondenkbaar."

Ook na corona duurder

Volgens de onderzoekers van de Universiteit Antwerpen zal het logistieke probleem ook na de lockdown blijven bestaan. "Een grote groep mensen ontdekt nu dat alles online kan. Waarom zou je zelf nog de auto nemen en met grote tuinmeubelen gaan sleuren? Experts voorspellen dat we in de toekomst grote items online zullen blijven bestellen", zegt Gevaers.  Er is volgens de transporteconoom werk aan de winkel voor onze handelaars en logistiek. "In België zijn we heel lang blijven geloven in het belang van fysieke winkels. Landen als Nederland of Groot-Brittannië hebben al veel langer de switch naar online gemaakt."