Armoedeorganisaties over drukte bij Action en Primark: "Mensen met klein budget hebben weinig alternatieven"

"Mensen met beperkte middelen hebben vaak geen andere keuze dan te winkelen in budgetwinkels als Action en Primark." Zo reageren armoedeorganisaties op de lange wachtrijen bij die ketens op de dag waarop de winkels de deuren weer mochten openen. Netwerk Tegen Armoede doet ook een oproep: geef mensen met een uitkering een financiële compensatie, want ook voor hen is het leven duurder geworden.

Vanaf vandaag mocht er weer worden gewinkeld, al moesten de afstandsregels wel worden gerespecteerd en mocht er maar een bepaald aantal mensen een winkel binnen.

De grote drukte bleef uit, maar opvallend: bij budgetketens als Primark en Action stonden wél lange files. Voor armoedeorganisaties is dat geen verrassing. "Mensen met een beperkt budget hebben vaak geen andere keuze", zeggen ze.

"Beide ketens bieden producten aan tegen zeer lage prijzen", zegt armoedevereniging De Zuidpoort vzw. "Ook bij mensen in armoede zijn ze daarom in trek. Naast goedkoop, zijn ze meestal vlot te bereiken met het openbaar vervoer. En je kan er cash betalen."

Op sociale media reageerden mensen vol ongeloof: "Kunnen ze niet online shoppen? Waarom winkelen ze niet lokaal?". De Zuidpoort vzw lijst op zijn website op waarom het voor mensen met een kleiner budget vaak niet anders kan en waarom ze niet zomaar online kunnen shoppen:

  • Je moet voldoende geld hebben om een product te kopen dat in een fysieke winkel vaak goedkoper is.
  • Je moet voldoende geld kunnen uitgeven aan iets als verzendkosten. Of voldoende geld hebben om meteen zo veel te kopen dat je er geen moet betalen.
  • Je moet een apparaat hebben om te surfen. (14 procent van de Belgen heeft geen laptop, smartphone of tablet.)
  • Je moet een internetverbinding hebben.
  • Je moet de kennis hebben om met het apparaat te kunnen werken
    (20 procent van de Belgen kan geen mails versturen of iets opzoeken).
  • Je moet een betaalkaart hebben.
  • Je moet een abonnement hebben op een online betalingssysteem bij je bank.
  • Je moet een vast adres hebben (om te laten leveren).
  • Je moet een werkende deurbel hebben. In veel appartementsblokken is de parlofoon stuk en wordt hij niet hersteld. "De postbode komt echt niet op het elfde aan jouw deur kloppen."

Zorg voor een financiële compensatie voor mensen die leven van een uitkering

Ook David De Vaal van Netwerk Tegen Armoede is niet verbaasd over de lange rijen aan de budgetwinkels. "We mogen niet vergeten dat de afgelopen periode ook voor mensen in armoede heel zwaar is geweest. Hun uitkering is sowieso te laag om van te leven en nu worden ze ook nog eens geconfronteerd met hogere uitgaven."

De Vaal herinnert ons aan het hamstergedrag in het begin van de crisis. "Toen was er veel niet beschikbaar en het ging vaak om goedkopere producten. Bovendien zijn veel kortingen lange tijd weggevallen en lopen hun energiefacturen hoger op omdat ze meer thuiszitten."

Door de coronacrisis was het voor mensen met een klein budget ook niet altijd mogelijk om gebruik te maken van voedselhulp. "Die speciale hulpverlening voor mensen in armoede is minder beschikbaar."

Netwerk Tegen Armoede doet daarom een oproep: "Zorg voor een financiële compensatie voor mensen die leven van een uitkering, want ook zij hebben nu meer kosten en moeten naar elke euro kijken."

Bekijk het interview met Steven Van Hemelryck van De Zuidpoort vzw in "Het Journaal":

Video player inladen...