Brusselse zelfstandigen wachten nog steeds op compensatiepremie

In Brussel hebben handelaars en zelfstandigen die open mochten blijven, nog steeds geen compensatiepremie ontvangen. Die zou deze week wel eindelijk moeten volgen. Bedrijven en winkels die volledig moesten sluiten hebben wel al een hinderpremie ontvangen. “Die financiële steun was echt nodig” zegt Brusselse mode-ontwerpster Valérie Berckmans. 

In Vlaanderen hebben de winkels, die verplicht gesloten bleven, een hinderpremie gekregen van 4000 euro. In Brussel ook. De compensatiepremie voor zelfstandigen en bedrijven die aan het werk bleven, hebben in Vlaanderen al een compensatiepremie gekregen van 3000 euro. Maar die laatste is in het Brussels Gewest nog altijd niet betaald. Anton Van Assche van Unizo Brussel. “Die compensatie is bedoeld voor gespecialiseerde voedingswinkels zoals een chocolatier of wijnhandelaar. Die waren niet verplicht om te sluiten want zij zitten in de voedingssector. Maar ze zagen hun omzet natuurlijk terugvallen. Voor hen is de compensatiepremie. Die geldt trouwens ook voor kinesisten en voor mensen uit de eventsector die eigenlijk geen handelszaak hebben.” Volgens Van Assche zou die compensatiepremie deze week uitbetaald worden. Die is ook lager dan in Vlaanderen: 2000 euro. 

Die hinderpremie is nodig want om kleding te kunnen verkopen, moeten we naaisters betalen

Valérie Berckmans

Valérie Berckmans is mode-ontwerpster en heeft een winkel in de Arteveldestraat in Brussel. Daar verkoopt ze minimalistische kleding van biokatoen. Zij gooit vanaf morgen de deuren open en kon genieten van een hinderpremie van 4000 euro. Die is wel eenmalig, in Vlaanderen krijgen handelaars nog een forfatair bedrag van 160 euro per dag. “We waren sinds 18 maart gesloten maar hebben zeker niet stilgezeten. Zo zijn we gestart met een webshop. Die plannen waren er al langer en nu was er tijd. Sowieso hebben we ook veel minder verkocht dan anders. Die hinderpremie was nodig want om kleding te kunnen maken, moeten we naaisters kunnen betalen. En als die niet werken, kunnen we niets verkopen. Het is een vicieuze cirkel.” 

Goeie contacten

Als kleine winkel in het Brusselse shopping-landschap lijkt overleven erg moeilijk, maar dat kan net een troef zijn zegt Valérie. “Net omdat we zo klein zijn hebben we een nauw contact met de klanten. We kunnen snel reageren en creatief zijn. Zij hebben ons de afgelopen maanden enorm geholpen. Door online te shoppen maar ook door bonnen te kopen die ze later kunnen besteden. Je voelt dat ze erg bekommerd zijn om ons, daar ben ik heel dankbaar voor.”

Meest gelezen