Vliegtuigen staan werkloos aan de grond.

Dag van de waarheid voor Brussels Airlines: directie zal zware herstructurering aankondigen

Bij luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines komt vanochtend een bijzondere ondernemingsraad samen. De directie zal er aan de sociale partners meedelen wat de plannen zijn om de coronacrisis te overleven. Brussels Airlines gaat door zwaar weer sinds haar vliegtuigen sinds half maart aan de grond staan. De maatschappij is intussen in onderhandeling met de Belgische overheid over cruciale staatssteun.

De coronacrisis raakt de internationale luchtvaart bikkelhard. De sector is in een wereldwijde ongeziene crisis terechtgekomen. Ook Brussels Airlines ontsnapt er niet aan. Sinds half maart staat de vloot werkloos geparkeerd op Brussels Airport en verliest het bedrijf elke dag meer dan één miljoen euro.

De maatschappij kan naar eigen zeggen verder op eigen benen tot half of eind mei maar dan moet er een oplossing zijn. Een mogelijke oplossing kan van de Belgische overheid komen.

Brussels Airlines is in onderhandeling over een pakket aan steunmaatregelen en hoopt zo 290 miljoen euro van de Belgische staat als financiële steun te verkrijgen. De vorm: een krediet of financiële steun in ruil voor aandeelhouderschap maakt nog deel uit van een bijzonder moeizame onderhandeling met het Duitse moederbedrijf van Brussels Airlines: Lufthansa.

Bijzondere ondernemingsraad

De directie van Brussels Airlines kondigt vandaag aan hoe het bedrijf de komende maanden en jaren de coronacrisis zal aanpakken. Daarbij waren de voorbije weken geen taboes. De luchtvaartmaatschappij zal krimpen in capaciteit (-20% wordt vaak genoemd) en er zullen ook vliegtuigen uit de vloot verdwijnen. Dat heeft ook een impact op het personeel. Hoe groot die impact zal zijn, is nog niet duidelijk.

Brussels Airlines zal krimpen de komende maanden en jaren en dat zal jobs kosten

De luchtvaartmaatschappij zat voor de coronacrisis al in financieel lastig vaarwater en was niet winstgevend. Daarom had de directie al een herstructureringsplan klaar onder de noemer "reboot". Dat plan zal nu versneld en een pak steviger worden uitgevoerd. De vakbonden beseffen dat jobverlies onvermijdelijk is, maar willen dat wel zoveel mogelijk beperken. Al zijn er weinig illusies. Er komt een collectief ontslag aan en de "Wet-Renault" zal worden ingeroepen.

(lees voort onder de foto)

Hoe besparen?

De komende maanden zullen we met z'n allen minder vliegen. Er zijn op dit moment heel wat grenzen gesloten voor Belgen. Niet alleen binnen Europa maar ook daarbuiten. Dat maakt het voor luchtvaartmaatschappijen quasi onmogelijk om rendabel te vliegen en dus staan de toestellen stil. De meeste prognoses gaan er ook vanuit dat de sector in crisis - en herstelmodus zal blijven verkeren tot in 2022-2023. De directie van Brussels Airlines heeft een plan klaar met 2023 als horizon.

Elk aspect van het bedrijf zal nu doorgelicht worden om te kijken waar er nog kan bespaard worden. Daarbij zullen er geen taboes zijn: minder vliegtuigen, loonopofferingen en minder routes

Er zal gekeken worden naar tijdelijke contracten, freelancers en mensen die eventueel (vooral piloten dan) iets vroeger met pensioen kunnen. Er zal ook bekeken worden of vliegend personeel niet deeltijds kan komen werken (veel vliegen in de zomer, minder in het rustige winterseizoen) om zo een maximaal aantal jobs te kunnen behouden.

Ook de zogenoemde nightstops van de bemanningen zullen onder de loep worden genomen. Dagelijks logeren verschillende crews van Brussels Airlines in het buitenland om 's ochtends in alle vroegte een vlucht uit te voeren naar Brussel.

Bijvoorbeeld: de bemanning landt 's namiddags in Milaan, blijft er overnachten om rond 6u een vlucht naar Brussel te doen met passagiers die dan later overstappen op het Afrikanetwerk van Brussels Airlines. Die overnachtingen kosten de luchtvaartmaatschappij veel geld. Voor het cabinepersoneel en ook de piloten zijn die belangrijk. Ze krijgen er premies voor die fiscaal interessant zijn, waardoor ze op hun basisloon een extra krijgen. Zeker voor het cabinepersoneel dat een lager basisloon heeft dan de piloten liggen de nightstops heel gevoelig.

(lees voort onder de foto)

Brussels Airlines zal ook alle externe contracten met toeleveranciers bestuderen en zien wat daar kan bespaard worden. Routes in het netwerk die niet rendabel zijn, zullen er onherroepelijk uitvliegen. De maatschappij maakt intussen ook gebruik van twee types vliegtuigen voor de korte en de middellangeafstand: de Airbus 319 en de iets grotere 320.  Het zou logisch zijn om enkel de 320-toestellen te houden. Eén type is eenvoudiger en economischer in het onderhoud. De langeafstandsvloot zal verkleind worden van 10 Airbus 330-toestellen naar 8 vliegtuigen.

Wat met de staatssteun? Bijzonder moeilijke onderhandelingen

Brussels Airlines is al een aantal weken aan het onderhandelen met de federale overheid over een pakket aan steunmaatregelen, goed voor 290 miljoen euro. De onderhandelingen begonnen stroef maar kwamen vorige week in een stroomversnelling terecht. Beide partijen leken naar elkaar toe te groeien en het vertrouwen aan de tafel was gegroeid. Op Belgisch niveau (tussen de directie van Brussels Airlines en de onderhandelaars van de regering) leek daarom een akkoord dichtbij. 

De discussies met het Duitse moederbedrijf Lufthansa blijven moeilijk verlopen. Geen akkoord blijft een mogelijkheid

Maar met het Duitse Lufthansa zelf, het moederbedrijf van Brussels Airlines, blijven de gesprekken bijzonder moeizaam verlopen is in regeringskringen te horen. De Belgische regering is bereid Brussels Airlines een reddingsboei toe te werpen in ruil voor bikkelharde garanties. Vooral wat er met de maatschapppij zal gebeuren en met Brussels Airport na de crisis, daar wil de overheid duidelijkheid over. Maar de Duitsers talmen en lijken op veel - redelijke - vragen van de overheid gewoon 'neen' te zeggen.

De vorm van garanties is ook voer voor debat. In sommige scenario's wil de overheid in ruil voor de financiële steun aandelen van de  SN Airholding (het vehikel boven Brussels Airlines). Maar dat is geen fetisj klinkt het. Bedoeling is een duidelijk toekomstplan voor de maatschappij te hebben. En vooral dat Lufthansa de afspraken naleeft, wat in het verleden niet altijd het geval was.

Lufthansa lijkt op dit moment niet bereid om veel garanties te geven voor de toekomstige ontwikkeling van Brussels Airlines, klinkt het in regeringskringen

Lufthansa wil geen politici en overheden in de raden van bestuur van haar luchtvaartmaatschappije (Lufthansa, Swiss, Austrian, Eurowings en Brussels Airlines) en verkiest de optie van een overbruggingskrediet maar lijkt zelfs niet bereid om in dat scenario veel garanties te geven voor toekomstige groei van haar Belgische dochter.

De regering staat ook in contact met de Duitse overheid. Lufthansa vraagt namelijk 9 miljard financiële steun aan de regering van Angela Merkel. Maar ook daar verlopen de gesprekken niet bepaald vlot.

De CEO van Lufthansa Carsten Spohr wordt normaal nog deze week verwacht in Brussel voor finaal topoverleg met premier Sophie Wilmès (MR) en minister van Financiën Alexander De Croo (Open VLD). Al bestaat de kans dat er zelfs geen akkoord bereikt wordt en dat Spohr helemaal niet naar Brussel komt.

Meest gelezen