Video player inladen...

De Croo wil antwoorden over toekomst Brussels Airlines: "Wij zijn zeer redelijk geweest, nu vragen we duidelijkheid"

"Je kunt moeilijk vragen aan werknemers om een inspanning te doen om een bedrijf levend te houden als je hen ook niet uitlegt waar dat bedrijf na de coronacrisis zou kunnen terechtkomen." Dat zegt minister van Financiën Alexander De Croo na een overleg met de vakbonden van Brussels Airlines. De werknemers kregen vanochtend te horen dat er 1.000 jobs verdwijnen.

Een donkere dag vandaag bij Brussels Airlines, waar als gevolg van de coronacrisis 1.000 jobs verdwijnen. Dat erkent ook premier Sophie Wilmès. Ze noemt het op Twitter "slecht nieuws" voor de werknemers en hun gezinnen, "in een context die al zeer onzeker is." 

Wilmès ontving deze namiddag de vakbonden, samen met minister van Financiën Alexander De Croo (Open VLD) en minister van Economie Nathalie Muylle (CD&V). Minister De Croo merkt in "De wereld vandaag" op Radio 1 op dat de vakbonden zich opvallend constructief opstellen. "Zij begrijpen dat er de komende jaren minder gevlogen zal worden en dat heeft een impact op het personeel." 

"Niet enkel afbouwscenario"

De directie zal dus een inspanning van het personeel vragen. "Maar daar knelt vandaag het schoentje", zegt De Croo. "Je kunt moeilijk vragen aan werknemers om een inspanning te doen om een bedrijf levend te houden als je hen ook niet uitlegt waar dat bedrijf na de coronacrisis zou kunnen terechtkomen."

De regering voert met moederbedrijf Lufthansa moeizame onderhandelingen over steun voor de luchtvaartmaatschappij. Het bedrijf vraagt 290 miljoen euro. Maar die besprekingen lopen bijzonder moeilijk.

Volgens De Croo moet Lufthansa duidelijkheid geven over twee dingen. "Ten eerste: hoe lopen de onderhandelingen met de Duitse overheid? Zij vragen daar een tussenkomst van 9 miljard. Want dat is natuurlijk belangrijk voor ons: als er geen duidelijkheid komt over het overleven van de moedermaatschappij, hoe zinvol is het dan om hier een inspanning te vragen? En ten tweede: wat is het toekomstperspectief van brussels airlines hier in Brussel?"

Duidelijkheid

De regering zet ook een aantal voorwaarden tegenover eventuele financiële steun. "Je kunt moeilijk geld vragen aan de overheid en dan zeggen dat je aan niemand rekenschap wilt afleggen."

Het is belangrijk dat er in Brussel een luchtvaartmaatschappij is die ons verbindt met de rest van de wereld

Minister van Financiën Alexander De Croo (Open VLD)

"Het is belangrijk dat er in Brussel een luchtvaartmaatschappij is die ons verbindt met de rest van de wereld". "Wij willen een knooppunt in de wereld zijn. Dan moet je wel zorgen dat mensen hier kunnen geraken. Tewerkstelling is een tweede element. Het derde is een omschakeling naar een milieuvriendelijker manier van werken. En het sluitstuk is: hoe zorg je ervoor dat beloftes worden nagekomen?"

Hoog tijd om die langetermijvisie nu op tafel te leggen, benadrukt De Croo. "Wie dat niet heeft, is sowieso een vogel voor de kat."

"Zo weinig mogelijk naakte ontslagen"

"Het was al al vóór de coronacrisis duidelijk dat we moesten herstructureren", gaf Brussels Airlines-CEO Dieter Vranckx vanochtend toe op een persconferentie. "We waren daar al aan bezig en zagen de eerste positieve resultaten. Maar toen kwam de coronacrisis en die zette ons met de rug tegen de muur. We moesten herstructureren om te overleven. Maar we doen dat nu ook om gezond en sterk te worden en later weer te kunnen groeien."

Er liggen heel wat elementen op tafel om het aantal naakte ontslagen zo laag mogelijk te houden

Filip Lemberechts, ACLVB

Filip Lemberechts van de liberale vakbond ACLVB spreekt van een "dubbel gevoel". "Het cijfer van 1.000 jobs is fors, en dat is schrikken", zegt hij in "Het journaal". "Maar er liggen ook heel wat elementen op tafel om het aantal naakte ontslagen zo laag mogelijk te houden. Dat gaat van pensioen over brugpensioen tot tijdskrediet. Voor het cabinepersoneel is ons streefdoel zelfs nul naakte ontslagen." 

Lemberechts hoopt ook dat de overheid een deal met Lufthansa kan sluiten, zodat Brussels Airlines ook op de lange termijn kan overleven.

"Geen steun zonder behoud van jobs"

"De aankondiging van Brussels Airlines is pijnlijk en bezorgt het personeel extra angst bovenop de crisis", zegt MR-voorzitter Georges Louis Bouchez. Hij vindt dat de regering in de onderhandelingen met Lufthansa daarmee rekening moet houden. "België moet een sterke luchtvaartmaatschappij hebben met een solide strategie, gericht op de lange termijn."

Groen-fractieleider in de Kamer Kristof Calvo spreekt van "een trieste dag". Hij vraagt een geloofwaardig, sociaal en duurzaam toekomstplan. "Eventuele deal met Lufthansa moet er een zijn met aandacht voor jobs en klimaat."

Kamerlid Raoul Hedebouw van de uiterst linkse PVDA laat in een reactie op Twitter weten dat de regering de ontslagen bij Brussels Airlines van de hand moet wijzen. "De Lufthansagroep maakte vorig jaar 2,8 miljard euro winst", stelt hij. "Er kan geen sprake zijn van overheidssteun zonder behoud van de jobs."

Bekijk het gesprek met Alexander De Croo in "Terzake":

Video player inladen...

Bekijk hier de toelichting van onze luchtvaartexpert Riadh Bahri tijdens "Het Journaal 7":

Video player inladen...

Meest gelezen