Radio 2

Herinrichting N8 Ninoofsesteenweg: minder rijstroken, meer busstroken en fietspaden

De N8 Ninoofsesteenweg tussen Sint-Jans-Molenbeek en Pamel wordt heringericht. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) heeft daarvoor een voorlopig plan klaar. Er komen meer busstroken en fietspaden en minder rijstroken voor auto's. Het Vlaams Gewest en de burgemeesters van Roosdaal, Lennik en Dilbeek nemen nog voor de start van de zomer een beslissing.

Er komt eindelijk een herinrichting van de N8 Ninoofsesteenweg. De weg wordt heraangelegd over een afstand van 14 kilometer tussen de grens met Sint-Jans-Molenbeek en het kruispunt met de Omer de Vidtslaan in Roosdaal. En dat is nodig want de baan met z'n typische twee keer twee rijstroken, wordt ook wel een zwarte weg genoemd door het hoge aantal zware verkeersongevallen die er al gebeurden, al dan niet met dodelijke afloop. 

Volgens het plan dat nu op tafel ligt, worden gevaarlijke kruispunten  heringericht, fietsers en voetgangers krijgen meer ruimte en het busverkeer zal vlotter verlopen met onder meer busstroken: "Er komen onder meer gescheiden fietspaden, en op het stuk steenweg in Dilbeek waar je maar 50 km per uur mag rijden, komt het fietspad op een verhoging te liggen", zegt Anton De Coster, woordvoerder bij het AWV. "Ook kruispunten worden heringericht. De plannen zijn dus al vrij ver uitgewerkt met bushaltes en oversteekplaatsen voor zwakke weggebruikers.”

Gemengde gevoelens

De burgemeester van Roosdaal Wim Goossens (CD&V) heeft enkele kanttekeningen: "We hebben gemengde gevoelens om het plan door te trekken tot Ninove. In Roosdaal is er minder verkeer komende vanuit Brussel op de N8. En vanuit Roosdaal hebben we voorgesteld om de busrijstroken te stoppen tot Eizeringen, en vanaf daar de Ninoofsesteenweg te behouden."

De burgemeesters van Roosdaal, Lennik en Dilbeek beslissen in juni over het nieuwe plan, samen met het Vlaams Gewest. 

Meest gelezen