©Rue des Archives/PVDE

James Ensor zit nu ook op TikTok

Toerisme Vlaanderen en de stad Oostende willen kinderen en jongeren warm maken voor James Ensor. Daarom komt er een campagne op TikTok, een nieuw kanaal dat vooral jonge mensen bereikt. Kinderen zouden ook hun ouders moeten overtuigen van de unieke waarde van de Oostendse kunstenaar. De 3 leukste inzendingen van een wedstrijd  worden beloond met een citytrip voor 2 naar Oostende.

Via TikTok worden jongeren uitgedaagd maskers te maken. Skeletten en maskers waren favoriete thema's van Ensor (1860-1949). Dat valt in Oostende duidelijk te zien, onder meer in het Ensorhuis dat binnenkort weer open gaat, en in Mu.ZEE. De campagne via TikTok is internationaal, en loopt tot 30 juni.  

James Ensor was een individualist, hij behoorde niet echt tot een stroming, deed altijd zijn zin maar was van enorm belang op latere generaties kunstenaars.  Zijn werk is vaak erg grappig, cartoonesk en erotisch. Kortom, tijdloos en voor alle leeftijden.