Video player inladen...

Alternatieve stickeractie Rode Kruis flopt: "Slecht nieuws voor onze lokale afdelingen"

De alternatieve stickeractie van het Rode Kruis Vlaanderen was geen succes. De opbrengst is 10 keer kleiner dan vorig jaar. Dat meldt Het Laatste Nieuws. 

Door het coronavirus kon het Rode Kruis deze keer geen vrijwilligers op pad sturen om stickers te verkopen. Daarom bedacht de organisatie een alternatieve campagne. 770.000 Vlaamse gezinnen kregen een gratis exemplaar van de bekende sticker in de bus - dit jaar met Suske en Wiske - samen met de vraag om de lokale Rode Kruisafdeling te steunen met een vrije gift.

Maar de actie was geen succes. Ze heeft maar een tiende opgebracht van de actie van vorig jaar: 308.000 euro in plaats van 3,2 miljoen. In totaal werden ongeveer 12.000 online stickers verkocht en deden 10.270 mensen een gift.

Minder hulpposten

"Dit is vooral slecht nieuws voor onze lokale afdelingen van het Rode Kruis", zegt woordvoerder Ine Tassignon. "Zij kopen daar bijvoorbeeld brancards mee voor in de ziekenwagens, hulpposttenten, AED-toestellen en medisch materiaal om te kunnen gebruiken op allerlei activiteiten zoals sportevenementen en festivals."

Voor sommige afdelingen levert de jaarlijkse stickeractie 90 procent van hun inkomsten op. Die zijn nu grotendeels weggevallen. "Dit betekent dat een aantal lokale activiteiten van het Rode Kruis onder druk komen te staan", zegt Tassignon. "Er zullen dus misschien minder hulpposten zijn, waardoor minder mensen hulp zullen krijgen."

De campagne van het Rode Kruis is bijna afgesloten. Giften zijn nog welkom tot 17 mei.