Copyright Katja Kircher

Kapper uit Maldegem brusht het haar van klanten even niet: “We willen zoveel mogelijk mensen kunnen helpen”

Hairstudio Katrien in Maldegem mag vandaag weer open en om alles zo vlot mogelijk te laten verlopen hebben ze besloten om het haar van de klanten niet te brushen. “We willen zoveel mogelijk mensen kunnen helpen”, klinkt het. Behalve het ontbreken van een brushing, is de grootste verandering het verplicht dragen van een mondmasker. 

“Het voelt precies als een eerste schooldag”, vertelt kapster Katrien De Brabander enthousiast bij Radio 2 Oost-Vlaanderen. Haar zaak Hairstudio Katrien mag vandaag voor het eerst sinds het begin van de coronacrisis opnieuw open. “Ik heb echt kriebels in de buik”, lacht ze. 

Geen brushing

“We hebben ervoor gekozen om de eerste 10 dagen geen brushings te doen”, gaat De Brabander verder. “Per klant besteden we normaal zo’n 20 minuten aan het drogen van het haar. Die tijd kunnen we nu gebruiken om zoveel mogelijk mensen te kleuren en te knippen. Het is jammer dat we de kapsels niet tot in de puntjes kunnen afwerken, maar we zorgen er op die manier wel voor dat iedereen geholpen kan worden. Stel dat er over een paar dagen een nieuwe lockdown komt, dan zitten er nog steeds mensen met een uitgroei en ongeknipt haar. Dat willen we voorkomen.”

Kapsels via e-mail

“Wij en de klant moeten verplicht een mondmasker dragen”, zegt De Brabander nog. “Dat is misschien wel de grootste verandering. Om de ongemakken te ervaren, hebben we dit weekend al eens geoefend met onze moeders. Daarnaast hebben we ervoor gezorgd dat elke klant voldoende ruimte heeft in ons kapsalon. Er zijn zetels weggeschoven om de 1,5 meter te verzekeren, en er hangt een plexiglas aan de kassa. We mogen gelukkig nog muziek spelen, maar lectuur en dranken aanbieden kan niet meer.”

“Nu de klanten geen boekjes meer kunnen lezen in ons salon, zijn we op zoek gegaan naar alternatieve manieren om de kapsels te bespreken. Zo hebben we via mail al verschillende foto’s van kapsels doorgestuurd gekregen, en hebben we ook al coupes via de telefoon besproken. We zijn goed voorbereid! Laat de klanten maar komen.”

kasto80

Meest gelezen