AFP or licensors

Veel meer verkeer na versoepeling coronamaatregelen, staan we straks weer gewoon in de file?

Sinds de versoepeling van de coronamaatregelen is het aantal auto’s en vrachtwagens op de weg flink toegenomen. Dat blijkt uit cijfers van het verkeerscentrum, van Be-Mobile – de verkeerspartner van de VRT – en Telraam.net, dat gegevens van de verkeersdrukte op de lokale wegen verzamelt. Staan we aan dit tempo straks weer gewoon elke dag in de file?

In de eerste en tweede week van de lockdown - de tweede helft van maart - tuimelde het aantal kilometers dat vrachtwagens, auto’s, bestelwagens en motors dagelijks op de Vlaamse hoofdwegen afleggen pijlsnel naar beneden. Sprekend voorbeeld: op vrijdag 6 maart reden alle auto’s, bestelwagens en motors samen nog 57 miljoen kilometer bij elkaar. Op vrijdag 27 maart waren er dat nog maar 18 miljoen. Dat is 66 procent minder. Er is wel een groot verschil met het vrachtverkeer: dat daalde slechts met 20 procent.

Sinds de versoepelingen van 4 en 11 mei ging het gemotoriseerd verkeer op de weg snel in stijgende lijn

Tijdens de weken van de lockdown kwamen er elke week weer een paar procenten verkeer bij. Sinds de versoepelingen van 4 en 11 mei ging die toename echter veel sneller. Alleen al de heropening van de winkels vorige week zorgde voor 10 procent méér autokilometers. Op vrijdag 15 mei reden auto’s, bestelwagens en motors volgens het verkeerscentrum samen alweer 33 miljoen kilometers. Dat is het dubbele in vergelijking met het dieptepunt van de lockdown. Vrachtwagens reden 10 miljoen kilometers bij elkaar, in vergelijking met 11 miljoen voor corona. Het vrachtverkeer over de weg heeft zich dus al weer bijna helemaal hersteld.

De grafiek van het verkeerscentrum hieronder laat duidelijk zien hoe het auto- en vrachtverkeer langzaam weer uit het dal kruipt.

Aantal afgelegde kilometers door alle voertuigen op de Vlaamse snelwegen tussen begin maart en vandaag (c) Verkeerscentrum

De verkeerspartner van de VRT, het Gentse bedrijf Be-Mobile, bevestigt deze trend. Zij telden in de afgelopen drie weken het gemiddelde aantal voertuigen op de weg. In de grafiek hieronder zie je duidelijk een toename van het aantal auto’s, bestelwagens en motors tussen 27 april en 17 mei.

Aantal auto's, bestelwagens en motors op de weg tussen 27 april en 17 mei (c) Be-Mobile

En hoe zit het op de lokale wegen? Daar is volgens telraam.net, dat gegevens over lokale wegen verzamelt, natuurlijk ook een toename te zien. Afgelopen week was op de gewestwegen en in de straten van de stad alweer 2/3 van het gemotoriseerd verkeer terug in vergelijking met de eerste week van maart. Het vrachtverkeer steeg naar 75 procent van het pre-corona aantal. Op maandag 11 mei nam het aantal  vrachtwagens dat de steden en dorpen in reed zelfs toe tot 90 procent, dus bijna vergelijkbaar met pre-corona cijfers. 

Evolutie van de verkeersdrukte door auto's en vrachtwagens op lokale wegen tussen begin maart en nu - Péter I. Pápics – Transport & Mobility Leuven – www.telraam.net

Niettemin rijden er op de lokale wegen nog minder vrachtwagens dan op de snelwegen. Dat kan te maken hebben met de rol van Vlaanderen als doorvoerland. Onze bedrijven en havens zijn erg belangrijke motoren voor import- en exportverkeer van en naar naburige landen. Dat voel je vooral op de snelwegen en iets minder op de kleinere wegen.

Als dit zo doorgaat, staan we dan straks weer allemaal in de file?

Als dit zo doorgaat, staan we dan straks weer allemaal in de file? Neen, in vergelijking met begin maart rijden er nog steeds 40 procent minder auto’s en 10 procent minder vrachtwagens op de snelwegen. Het is dus best mogelijk dat het echte fileseizoen er pas in de loop van de herfst weer aankomt.

Wel één belangrijke kanttekening: in juni, juli en augustus bestaan de files op de Belgische wegen vooral uit vrijetijdsverkeer. Als de versoepeling van de maatregelen zich doorzet en heel wat mensen in eigen land met de auto op vakantie gaan omdat vliegreizen moeilijk zijn, dan kan het op onze wegen dus nog best druk worden.