Radio 2

Corona zal boost geven aan online verkiezingscampagnes: "Marktbezoek is passé"

De jongste federale verkiezingen liggen al een jaar achter ons. Het gerucht dat er dit najaar nieuwe verkiezingen komen blijft hardnekkig. Maar hoe zullen de politici campagne moeten voeren, nu de coronamaatregelen ons dagelijks leven bepalen? Volgens professor Tim Smits van de KU Leuven zullen online verkiezingscampagnes meer dan ooit ons stemgedrag bepalen.

"Hoe de mensen gaan stemmen is een groot vraagteken. Maar hoe de politici campagne zullen voeren, dat staat wel vast", zegt professor marketingcommunicatie Tim Smits van de KU Leuven. "De strijd zal meer dan ooit online worden gevoerd, met campagnes op de sociale media", stelt Smits.

Handjes schudden op de markt

Politici die de markten afdweilen, het is een klassiek beeld dat we hebben van verkiezingscampagnes. "Voor lokale verkiezingen kan dat nog een rol spelen", zegt Tim Smits. "Maar voor federale verkiezingen staan die inspanning en nu ook het gezondheidsrisico niet in verhouding tot het aantal mensen dat je zo bereikt.  De mondmaskers zullen de herkenbaarheid van de kandidaten ook niet bevorderen. Met een (betaalde) online campagne bereik je tegenwoordig veel meer mensen", stelt de professor.

Koele debatten

De coronamaatregelen zullen ook invloed hebben op de tv-debatten, voorspelt Smits. "Door de social distancing zullen politici ver van elkaar staan. Dat zal leiden tot een heel ander debat: cleaner en afstandelijker. We gaan minder emoties en minder verhitte discussies zien, en al zeker geen lichamelijke interacties zoals een hand op de schouder om het woord te vragen bijvoorbeeld." 

Flinke online budgetten

Eén jaar na de federale verkiezingen zit de vorming van een échte nieuwe regering nog steeds muurvast. Het vermoeden dat er nieuwe verkiezingen aankomen wordt steeds groter. En dat merk je ook aan het online gedrag van de politici, vindt Smits. "Een politicus als Conner Rousseau (SP.A) is zeer aanwezig op Facebook. Ik schat dat hij de afgelopen week 5.000 euro heeft uitgegeven aan online campagnes." Maar de koploper op de sociale  media blijft Vlaams Belang. "Die partij heeft volgens mijn berekeningen de afgelopen week 22.000 euro uitgegeven aan reclame op Facebook." 

Zenuwen

"Die activiteit op de sociale media duidt op zenuwachtigheid bij de politici", stelt Smits "En ze toont ook aan dat campagnes op sociale media zeer bepalend zullen zijn. Aan een prognose over de uitslag van eventuele verkiezingen wil professor Smits zich liever niet wagen: "In Nederland wint premier Rutte door zijn rechtlijnige optreden duidelijk aan populariteit. Mogelijk kan ook premier Wilmès haar beleid tijdens de coronacrisis verzilveren. Maar daar zal uiteraard de kiezer over oordelen."