Video player inladen...

Proces dieselschandaal: Volkswagen moet klant deels terugbetalen na sjoemelsoftware in dieselwagen 

De Duitse autofabrikant Volkswagen moet een klant die een dieselwagen met sjoemelsoftware had gekocht, grotendeels terugbetalen. Dat heeft het Bondsgerechtshof, de hoogste rechtbank in Duitsland, beslist. De uitspraak kan gevolgen hebben voor tienduizenden andere soortgelijke rechtszaken die nog lopen in Duitsland. En ook in ons land.

De uitspraak door het Bondsgerechtshof in Karlsruhe is de eerste uitspraak in een procedure die een klant tegen Volkswagen had aangespannen, sinds het uitbreken van het dieselschandaal zo'n vijf jaar geleden. Toen kwam aan het licht dat Volkswagen sjoemelsoftware in dieselwagens had geïnstalleerd om uitstoottests te kunnen manipuleren, waardoor de auto's tijdens die tests minder uitstootten dan in werkelijkheid op de weg.

Een man uit de Duitse deelstaat Rijnland-Palts had een volledige terugbetaling van 31.500 euro gevraagd, van de auto de hij in 2014 gekocht had. De rechter in Karlsruhe ging daar gedeeltelijk op in en oordeelde dat Volkswagen de klager deels moet terugbetalen, wat neerkomt op een schadevergoeding van 25.600 euro. Dat is de aankoopprijs min het waardeverlies door de kilometers die er al mee gereden zijn. De eigenaar mag zijn Volkswagen ook teruggeven.

60.000 rechtszaken

Volgens de rechter heeft Volkswagen door de sjoemelsoftware te installeren de autoriteiten "bewust en systematisch gedurende verschillende jaren bedrogen met oog op winst". De rechter oordeelde ook dat de aankoop van zo'n wagen met sjoemelsoftware de klant sowieso benadeeld heeft, ook al is de wagen nog bruikbaar, zoals Volkswagen zelf argumenteerde.

De uitspraak kan gevolgen hebben voor zo'n 60.000 andere rechtszaken die Duitse klanten hebben aangespannen en die nog lopen. In een reactie op de uitspraak laat Volkswagen weten dat het "een groot deel" van die 60.000 andere rechtszaken via een minnelijke schikking wil oplossen.

Wereldwijd is in zowat 11 miljoen auto's de software geïnstalleerd. Er lopen ook nog procedures tegen de toplui van het bedrijf. Het schandaal heeft de Duitse autogroep Volkswagen al meer dan 30 miljard euro gekost, vooral in de Verenigde Staten. Het uitbetalen van schadevergoedingen aan bedrogen klanten zou Volkswagen naar schatting nog eens bijna 1 miljard euro kosten.

En in ons land?

Ook in ons land lopen er rechtszaken tegen Volkswagen en dus kan de Duitse uitspraak ook de uitkomst van die zaken beïnvloeden. Consumentenorganisatie Test Aankoop is in elk geval tevreden over de beslissing van de Duitse rechter. "Het Duitse vonnis van vandaag dat geen twijfel laat bestaan over de fout vanwege Volkswagen en een schadevergoeding oplegt die in de lijn ligt van wat wij vragen in België, sterkt ons in onze overtuiging om door te gaan", reageert de organisatie.

Test Aankoop herinnert er ook aan dat zij altijd open hebben gestaan voor een discussie met Volkswagen om tot een minnelijke schikking te komen die het mogelijk maakt de betrokken consumenten te compenseren. "Het is bekend dat dergelijke overeenkomsten zijn gesloten in de Verenigde Staten, Canada, Australië en recentelijk in Duitsland. Waarom niet in België?", klinkt het.

Test Aankoop is in 2016 een collectieve actie gestart en vraagt de terugbetaling van de voor de aankoop van het voertuig betaalde bedragen. De rechtbank van eerste aanleg in Brussel besliste in 2017 om het opt-outsysteem in te voeren, waardoor Test Aankoop alle betrokken eigenaars kan vertegenwoordigen zonder dat ze stappen hoeven te ondernemen. De pleidooien vinden plaats op 14 en 15 februari 2022.

Bekijk hieronder het verslag van "Het Journaal":

Video player inladen...

Meest gelezen