Copyright 2016 The Associated Press. All rights reserved.

Emmanuel Macron pompt 8 miljard euro in autosector, Fransen krijgen premie van 7.000 euro voor elektrische wagen

De Franse autoindustrie had het al moeilijk voor de coronacrisis, intussen is het een strijd geworden op leven en dood. President Emmanuel Macron heeft nu acht miljard overheidsgeld voor klaar om de sector te redden. Op voorwaarde wel dat de constructeurs volop inzetten op de elektrische auto. Doel is van Frankrijk over vijf jaar het eerste Europese land van de "propere auto" te maken.

De Franse automarkt - en bij uitbreiding de Europese - is in maart en april totaal ingestort. De schuldige? Het coronavirus, uiteraard. En dat terwijl de autosector had het al langer moeilijk had. Door overproductie, een stabiliserende vraag en de dure overschakeling naar elektrische mobiliteit.

Vooral Renault zit in een flinke dip. Het boekte vorig jaar voor het eerst in vele jaren nog eens verlies. En het heeft bovendien ook last van een "huwelijkscrisis" met alliantie-partner Nissan. Minister van economische zaken Bruno Le Maire zei vorige week nog dat het voormalige staatsbedrijf zo'n vijf miljard nodig heeft. Niet om ambitieuze plannen te realiseren, neen, gewoon om te overleven.

Maar de Franse auto-industrie is veel meer dan alleen maar Renault natuurlijk. Er is ook de groep PSA (Peugeot, Citroën, Opel) én er zijn talrijke toeleveranciers. In totaal zo'n vierduizend bedrijven. Daarom dat Macron zijn plan vandaag niet ontvouwde bij een autobouwer, maar wel in een fabriek van Valeo in de buurt van zijn thuishaven Le Touquet. Valeo is een leverancier van onderdelen en auto-technologie, met wereldwijd meer dan hondderdduizend personeelsleden. 

voorstelling van Valeo-technologie in de Verenigde Staten
Copyright 2019 The Associated Press. All rights reserved

Premies, premies, premies...

President Macron en zijn regering halen dus de portefeuille boven, putten uit de staatskas om één van de belangrijkste maak-industrieën van Frankrijk te redden. De sector is rechtstreeks goed voor vierhonderdduizend banen in Frankrijk. Die wil Macron koste wat het kost redden. Op verschillende manieren. 

Ten eerste door rechstreeks geld te geven. Voor Renault komt het geld in de vorm van een lening van ruim vijf miljard. Geen nationalisering of verhoogde deelname aan het kapitaal dus. Op dit ogenblik bezit de Franse staat trouwens al zo'n 15 procent van de aandelen Renault. Duizenden andere, kleinere bedrijfjes krijgen toegang tot kredieten. En bedrijven die investeren in schone technologie kunnen rekenen op een flink steuntje in de rug. Dat is onder meer het geval met vestigingen van Peugeot en Citroën. 

Er komt ook steun om de vraag naar auto's aan te zwengelen. De Fransen die een milieuvriendelijke auto willen aanschaffen krijgen hoge premies. Een particulier die een volledig elektrische auto koopt kan maar liefst rekenen op zevenduizend euro, in sommige gevallen zelfs nog iets meer. Tweehonderdduizend mensen die er snel bijzijn kunnen zelfs steun krijgen voor de aankoop van een auto met verbrandingsmotor. Ook voor hybrides komen er premies. 

De hoop is natuurlijk dat een flink deel van die koek naar Franse bedrijven gaat. In dat opzicht komt de overheid op het juiste moment met geld over de brug. De Franse constructeurs hebben de voorbije jaren hun aanbod aan milieuvriendelijke auto's flink uitgebreid. Zo heeft Renault naast volledig elektrische auto's als de Zoe nu ook hybride versies in de aanbieding, bijvoorbeeld een oplaadbare stekker-hybride van de kleine SUV Captur. Bij PSA bestaan er nu volledig elektrische versies, van bijvoorbeeld van de populaire Peugeot 208, of van de Opel Corsa. 

actievoerders bij Renault voor de Fonderie de Bretagne, die met sluiting bedreigd zou zijn
AFP or licensors

Toch zal er ook bespaard moeten worden. Bij Renault raakte al bekend dat enkele modellen zoals de Laguna niet zullen worden vernieuwd. Er zijn in de Franse pers ook hardnekkige geruchten over de sluiting van enkele kleinere fabrieken, in Bretagne, in Dieppe waar de Alpine sportwagen wordt gebouwd en in de buurt van Parijs. Dat leidt nu al tot sociale onrust. Maar de grote historische fabriek van Flins aan de Seine zou open blijven. De komende dagen horen we daar meer van. Want zowel de alliantie Renault-Nissan komt van de week nog met nieuws, net als Nissan en Renault hun besparingsplannen zullen bekendmaken.

Als we een elektrische auto kopen zijn we ook goed bezig voor het milieu 

Frans president Emmanuel Macron

Opvallend dat de president zélf het plan voorstelde, en niet zoals je zou verwachten de premier of een minister. Het is een manier voor Macron om zijn populariteit wat op te krikken. Hij liet ook niet na te wijzen op de ecologische voordelen van het economische plan. "Met elke elektrische auto die we kopen zijn we ook goed bezig voor het milieu" zei de president. 

Overigens zitten niet alleen de Franse autobedrijven in moeilijkheden. Het Italiaans-Amerikaanse FCA (Fiat-Chrysler) heeft al aangeklopt bij de Italiaanse staat. En er lopen vergevorderde gesprekken over een fusie met... het Franse PSA, Peugeot-Citroën dus. En zelfs de ooit onaantastbare Duitse auto-industrie heeft het moeilijk. 

Het Franse plan zit op één lijn met wat de Europese commissie van plan is. Zo zal Renault ook moeten meewerken aan de nieuwe Europese batterij-alliantie. PSA deed daar al aan mee, net als Belgische bedrijven als Umicore en Solvay trouwens. Renault stapt daar nu - verplicht - ook in. Tot nu toe komt het gros van de batterijen nog uit Azië. Dat moet over een paar jaar anders zijn, wanneer Europa met de "Airbus van de batterijen" (eindelijk) zijn eigen productie kan opstarten.  Europa gooit zich in de strijd, om de auto-industrie hier te houden.