Video player inladen...

"Waarom worden wij al weken aan ons lot overgelaten en doodgezwegen?": Studenten hoger onderwijs voelen zich genegeerd

Ze voelen zich al weken genegeerd, de studenten aan de Vlaamse hogescholen en universiteiten. En toch zijn de problemen waarmee ze zitten niet min, zo getuigen enkele jongeren aan VRT NWS. Ze hebben het over stress, geldproblemen én moeite om te studeren door de aangepaste lessen. Dat ze al weken niets horen van minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) stuit hen tegen de borst. "We worden aan ons lot overgelaten en doodgezwegen."

Op sociale media is het ongenoegen al langer duidelijk. Heel wat studenten getuigden de afgelopen weken via Facebook en Twitter over de moeilijke omstandigheden waarin ze zitten. Ze voelen zich eenzaam en niet genoeg gesteund in deze crisis. En dat terwijl de examens voor de deur staan of al begonnen zijn. 

Twee weken geleden verenigden enkelen zich. Onder de noemer #geefonseenstem lanceerden ze een petitie, die ondertussen door bijna 24.000 mensen ondertekend is. 

VRT NWS sprak met enkele studenten die de petitie ondertekend hebben. Bekijk de reportage hieronder:

Video player inladen...

Studenten voelen zich dus niet gehoord, vooral door de politiek. "Als minister Weyts op tv komt, gaat het altijd over de kleuterscholen of de lagere school. Dat is natuurlijk ook belangrijk, maar waarom moeten wij onze plan trekken? Waarom worden wij genegeerd? Er komt zelfs geen tweetje waarin hij zegt dat hij het bekijkt", zo klinkt het. 

Vorige week donderdag werd er in de commissie van het Vlaams Parlement wel een tekst goedgekeurd die (deels) tegemoetkomt aan de studenten. Zo zullen ze geen studiepunten verliezen als ze niet slagen voor vakken die in het tweede semester gegeven zijn. Ze moeten daarvoor zowel de eerste als de tweede zit meedoen. 

"Het systeem om studiepunten terug te vragen, bestond eigenlijk al", zegt Inas Djelloul, initiatiefneemster van #geefonseenstem. "Het enige verschil is dat corona nu als overmacht wordt beschouwd. Maar dat is geen grote stap."

Dit vraagt #geefonseenstem concreet

  1. Meer erkenning voor de moeilijke situatie van de studenten. Ook hun wereld wordt beïnvloed door deze pandemie.
  2. Meer aandacht voor het mentaal welbevinden van studenten. Studentenorganisaties stellen vast dat het aantal studenten dat zich ongelukkig of zelfs depressief voelt enorm gestegen is.
  3. Meer oog voor studenten in kwetsbare posities, waarbij alle studenten hun examens in een veilige omgeving moeten kunnen voorbereiden en afleggen.
  4. Oplossingen voor de financiële problemen waar studenten in terecht komen nu velen niet als jobstudent aan de slag kunnen om hun kosten, inclusief studiekosten, te betalen.
  5. Meer duidelijkheid over hun toekomst. Wat als ze niet slagen voor een vervangtaak? Wordt dit in tweede zit dan een theoretisch examen of blijft de eerdere evaluatievorm behouden?
  6. Juiste informatie over de examens en de examenresultaten. Zal men even strikt handelen op vlak van bindende studievoorwaarden en verlies van studiepunten? Ondertussen is hier al meer duidelijkheid over want het Vlaams Parlement besliste donderdag dat studenten in het hoger onderwijs géén studiepunten kunnen verliezen als ze niet slagen voor vakken die in het tweede semester gedoceerd zijn, tijdens de coronacrisis dus. Corona kan worden ingeroepen als overmacht.
  7. Dat ook professoren en docenten deadlines proberen te respecteren: dat lessen niet te laat gepubliceerd worden of taken niet last-minute worden aangekondigd.

Weyts reageert: "Heb begrip, maar zit wekelijks samen met vertegenwoordigers"

Minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) gaf vanmorgen een reactie op de hulpkreet. “Ik zit wekelijks samen met de officiële vertegenwoordiging van de studenten”, reageert Weyts, die hun bezorgdheid begrijpt. “Zij vertegenwoordigen bijna 300.000 studenten. Met hen werk ik concrete oplossingen uit.” 

De minister noemt 3 projecten: de stille studieruimtes op hogescholen en universiteiten, de afspraak om mild te beoordelen tijdens de examens, en de mogelijkheid om een rechtszaak te beginnen als je studiepunten wil terug krijgen. Weyts geeft tegelijk toe dat de eerste focus op kleuter- en lager onderwijs lag, en dat hij erop heeft gerekend dat studenten in het hoger onderwijs “iets zelfstandiger” zijn. 

Video player inladen...

Meest gelezen