KU Leuven wil volgend academiejaar zoveel mogelijk weer lesgeven op de campussen: "Helemaal normaal zal het niet zijn"

De KU Leuven wil volgend academiejaar zoveel mogelijk weer les geven op de campussen. Dat zegt rector Luc Sels in een opiniestuk in De Standaard. De universiteit heeft uit de coronacrisis geleerd dat veel digitaal kan, maar ook dat het fysiek contact tussen docent en student ontzettend belangrijk is. "Onze studenten hebben perspectief nodig", legt Sels uit aan VRT NWS. Al staat veiligheid natuurlijk wel voorop.

Door de maatregelen om de coronacrisis aan te pakken zijn de universiteiten en hogescholen grotendeels teruggevallen op digitale lessen. Nu de studenten volop in de examens zitten van de eerste zittijd, wil de Leuvense rector hen wat perspectief bieden voor volgend academiejaar. "Er is de vrees dat het opnieuw helemaal digitaal wordt, maar dat is niet goed voor het leren, niet goed voor de studenten en niet goed voor de universiteit", zegt Sels. "We kunnen veel digitaal, maar het contact tussen docent en studenten, en studenten onderling, is ontzettend belangrijk."

Je nodigt telkens een vierde van de studenten uit en de rest volgt via livestreaming

De rector zegt dat de universiteit daarom van plan is om zoveel mogelijk terug les te geven zoals vroeger. "Helemaal normaal zal het niet zijn", benadrukt Sels. "We zullen nog fysieke afstand moeten organiseren, maar dat neemt niet weg dat we op de campus zullen organiseren wat we op de campus kunnen organiseren."

In eerste instantie denkt Sels aan praktijk- of labo-oefeningen die sowieso moeilijk digitaal te geven zijn, maar ook de klassieke lessen in de auditoria zouden opnieuw kunnen plaatsvinden. "We denken dan aan een rotatiesysteem omdat we niet alle zitjes in de auditoria gaan kunnen gebruiken om fysieke afstand te houden", legt Sels uit. "Je nodigt telkens een vierde van de studenten uit en de rest volgt via livestreaming. Die groepen worden daarna geroteerd."

Lees verder onder de foto:

Een andere alternatief voor de klassieke lessen is het zogenoemde "blended learning". "Studenten nemen zelf op eigen tempo een vooraf opgenomen college door. Je wordt dan nadien in kleinere groep uitgenodigd voor echte interactielessen voor bijvoorbeeld het behandelen van concrete casussen", legt Sels uit. "Daar kunnen studenten dan samen in discussie gaan of vragen stellen aan de docent."

Kotleven en uitwisselingen

Het kotleven is voor veel studenten een belangrijk deel van hun studentenleven en zal ook helemaal terug zijn volgend academiejaar. "We hebben nu al duidelijke richtlijnen voor huurders en verhuurders van studentenkoten", zegt Sels daarover. "Je kunt dat ook heel goed en veilig organiseren. Misschien is op kot gaan zelfs veiliger dan elke dag te pendelen, want een kot is een aparte bubbel."

Lees verder onder de foto:

Ook uitwisselingen met het buitenland zouden volgend jaar weer mogelijk kunnen zijn, al is de universiteit daar vooral afhankelijk van externe factoren. "Het hangt af van de partneruniversiteiten en het al dan niet heropenen van de grenzen", zegt Sels. "We gaan er alles aan doen om wie geselecteerd is voor een uitwisseling ook die kans te geven."

Misschien is op kot gaan zelfs veiliger dan elke dag te pendelen, want een kot is een aparte bubbel

Als een fysieke uitwisseling niet mogelijk is, wil Sels inzetten op "virtuele uitwisselingen". "Concreet houdt het in dat studenten op een campus van de KU Leuven een reeks vakken kunnen volgen van de partneruniversiteit waar ze normaal op uitwisseling zouden gaan", zegt de rector. "Niet helemaal hetzelfde, maar misschien wel de oplossing die het het beste benadert."

Ook bij de VUB blijft fysiek contact belangrijk

"We moeten waakzaam zijn, want de fysieke interactie is enorm belangrijk. Niet alleen voor het pedagogische project dat geldt voor de studenten, maar ook het contact tussen de proffen en de studenten is belangrijk", zegt Caroline Pauwels, rector van de Vrije Universiteit Brussel (VUB). "Ook de interactie tussen internationale en nationale studenten omdat het deel uitmaakt van het pedagogisch project".

"We gaan proberen om het fysieke terug in balans te krijgen met het digitale. We zijn bruusk digitaal gegaan, dat gebeurde snel en was niet altijd doordacht, maar we gaan het wel behouden. Geen massa evenementen en volle aula's meer en ook de start van het academiejaar, zal toch anders zijn".

De internationale samenwerkingen of uitwisselingen komen terug. "Het maakt deel uit van het universitaire leven. Het is ook belangrijk voor de VUB, want 25 procent van de studenten zijn internationaal. Ook studeren in het buitenland wordt toegelaten. De studenten beginnen zich voor te bereiden. De beurzen zijn al voor een groot stuk toegekend. We zijn natuurlijk ook afhankelijk van de richtlijnen uit het buitenland", besluit Pauwels.