Nog geen bouwvergunning voor de Oosterweelverbinding, maar toch kunnen aannemers al aan de slag
Lantis, de bouwheer van de Oosterweelverbinding in Antwerpen, heeft de aannemers gekozen die de tunnel onder de Schelde zullen bouwen. Dat zijn onder meer Besix, Deme en Jan de Nul. Toch is er nog géén bouwvergunning. Die verwacht Lantis pas ten vroegste in november van dit jaar, na een openbaar onderzoek. De aannemers zullen nu al beginnen met voorbereidend studiewerk zodat de echte bouwwerkzaamheden direct kunnen starten eens de vergunning er is.
De Scheldetunnel is slechts één van de vijf onderdelen van het Oosterweelproject maar het is wel het koninginnenstuk van de nieuwe verbinding die over een kleine tien jaar de Antwerpse ring helemaal rond moet maken. Het kaartje hieronder laat die vijf onderdelen duidelijk zien.
In 2018 startten de werkzaamheden met de herinrichting van de snelwegen E17 en E34 op Linkeroever en in Zwijndrecht (deel 1). Na de Scheldetunnel (deel 2) volgen nog het Oosterweelknooppunt (deel 3), de Kanaaltunnels (deel 4) en het verdiepen en overkappen van de noordelijke Ring op Rechteroever (deel 5). De foto hieronder toont hoe de Scheldetunnel met grote tunnelelementen op de bodem van de rivier verzonken zal worden.
De aannemers die de Scheldetunnel gaan bouwen hebben zich gegroepeerd in de Tijdelijke Handelsvereniging COTU, een combinatie van de Belgische bouwbedrijven Besix, Bam Contractors, Deme en Jan de Nul. ENGIE Fabricom staat in voor de bouw van de technische installaties in de tunnel. Denk maar aan verlichting, tunnelcamera’s, dynamische snelheidsborden, tunnelventilatie, etc.
Nog geen bouwvergunning, hoe kan dat dan?
De aannemers kunnen dus al aan de slag maar er is eigenlijk nog geen bouwvergunning (of ‘omgevingsvergunning’). Lantis heeft nog maar een paar weken geleden de bouwaanvraag ingediend en de vergunning verwachten ze pas in november van dit jaar, na een openbaar onderzoek. Een dergelijk onderzoek stelt actiegroepen en burgers in staat om opmerkingen te formuleren t.a.v. het voorgestelde project. Toch zullen de aannemers nu al beginnen met heel wat voorbereidend technisch studiewerk zodat de echte bouwwerkzaamheden een vliegende start kunnen nemen eens de vergunning er is. Verwacht wordt dat dat rond augustus 2021 zal gebeuren.
De aannemers die Lantis gisteren heeft gekozen, kunnen studeren en voorbereiden maar voor de eigenlijke vergunning er is, mag geen enkele schop in de grond.
Maar het is dus niet 100 procent zeker dat Lantis die timing zal kunnen aanhouden. Actiegroepen en burgers die het na het resultaat van het openbaar onderzoek nog steeds niet eens zijn met de tunnel of de uitvoering van andere onderdelen van het Oosterweelproject kunnen naar de Raad van State trekken. Een procedure bij dit rechtscollege kan de eigenlijke werkzaamheden vertragen. Conclusie: de aannemers die Lantis gisteren heeft gekozen, kunnen studeren en voorbereiden maar voor de eigenlijke vergunning er is, mag geen enkele schop in de grond.