Antwerpse tunnel Oosterweelverbinding wordt in nieuw havendok Zeebrugge gemaakt

In de haven van Zeebrugge werkt men volop aan een kade voor een nieuw dok. Voor het dok met water wordt gevuld, zullen in de put de elementen  voor de nieuwe Scheldetunnel van de Oosterweelverbinding gemaakt worden.  

De nieuwe tunnel in Antwerpen bestaat uit 8 elementen van 160 meter elk. Samen zijn ze goed voor een lengte van 1,8 kilometer. Dergelijke gevaartes kan je niet overal maken. Omdat daar plaats is, werd gekozen voor een bouwdok in Zeebrugge. Daar wordt nu een kaaimuur van 800 meter aangelegd. Daar wordt dan een dok bij uitgegraven.

De tunnelelementen wegen elk  60.000 ton. " Als ze klaar zijn worden de elementen langs beide zijden afgesloten", vertelt projectcoordinator Jan Bauwens. "Je kan het vergelijken met gigantische schoendozen. Eens die dozen klaar zijn, wordt het droge dok met water gevuld zodat ze gaan drijven. Daarna worden ze via de haven van Zeebrugge, over de Noordzee en langs de Schelde naar Antwerpen gesleept. Daar zijn telkens 4 sleepboten voor nodig.

Deze week heeft bouwheer Lantis beslist welke aannemers de tunnel zullen maken. Tegen eind dit jaar hoopt men de vergunningen binnen te hebben. Maar intussen is Zeebrugge al volop bezig met de voorbereiding.

Eind 2021 moet het dok zijn uitgegraven zodat men aan de bouw van de tunnelelementen kan beginnen. Dat zou twee jaar duren. Waar de nieuwe Scheldetunnel komt, zal een sleuf van 30 meter diep gebaggerd worden. De elementen worden daarin tot zinken gebracht. Eens ze op de bodem en aan elkaar zijn verankerd, kunnen de afsluitende muren worden afgebroken.

Voor de bouw van de tunnelelementen is 190.000 kubieke meter beton nodig. Dat komt overeen met de inhoud van 20.000 betonwagens. De bouw zal in de haven van Zeebrugge voor veel extra activiteit zorgen. Eens de tunnelelementen naar Antwerpen zijn vertrokken, zal de haven van Zeebrugge er een nieuw dok bij hebben.