De hamstercijfers: Delhaize verkocht bijna 40 miljoen wc-rollen op het hoogtepunt van de coronacrisis

De winkelketen Delhaize heeft berekend dat op het hoogtepunt van de coronacrisis in ons land bijna 40 miljoen wc-rollen over de kassaband zijn gerold. Een verviervoudiging is dat. "We zijn beginnen rekenen van de lockdown (13 maart) tot eind april", legt woordvoerder Roel Dekelver uit.

U herinnert het zich (juist misschien omdat u zonder velletjes papier viel): wc-rollen bleken plots van goudwaarde. Ze werden massaal gehamsterd toen de eerste strike coronamaatregelen in werking traden, en dat zowat overal ter wereld. Met zelfs duw- en trekwerk tussen klanten in de rayons en rampzalig lege rekken tot gevolg.

Winkelketen Delhaize rekende het nu even uit: van 13 maart tot eind april - een tijdspanne van anderhalve maand - werden vanuit de depots naar de winkels bijna 40 miljoen wc-rollen vervoerd. "We hebben vier keer méér toiletpapier verkocht dan normaal. In gewone tijden verkopen we zo'n 10 miljoen wc-rolletjes."

AFP or licensors

Ook bloem ging vlot de winkelkar in. Mensen bleven noodgedwongen wekenlang thuis en namen de tijd om zich aan het koken en bakken te wagen. Zo werd de website van het Eén-programma "Dagelijkse kost" massaal bezocht door surfers op zoek naar... het recept van brood. "Midden de coronacrisis verkochten we per week één miljoen pakjes. In gewone omstandigheden zijn dat 300.000 pakjes. Een verdrievoudiging", aldus Dekelver van Delhaize.

Zelf wijn tappen en de "coronabaard"

Uit een rondvraag van het Radio 1-programma "De wereld vandaag" op 22 april kende de verkoop van tondeuses, trampolines, gist en wijn bij andere winkels ook ongekende hoogtes. De keten Colruyt zag in die periode de verkoop van gist verdrievoudigen. De verkoop van bier, wijn en chips steeg met 15% bij supermarkt Lidl. Opmerkelijk: vooral de vaatjes wijn (waarbij je thuis aan tafel kan tappen) waren ontzettend populair.

De meer feestelijke dranken, champagne en schuimwijn, deden het minder goed. Net als trouwens scheerschuim en -mesjes. De verkoop van die producten nam bij Delhaize een duik van 20%, te wijten aan de beruchte "coronabaard". Wellicht omdat mensen minder buiten kwamen.