NMBS kritisch voor gratis tienrittenkaart, ook Marc Van Ranst waarschuwt voor "overbezette treinen"
NMBS-topvrouw Sophie Dutordoir is kritisch voor de gratis tienrittenkaart die de tien partijen van de Superkern aan iedere Belg willen geven. Ze was niet op de hoogte van de beslissing en wil de veiligheid "onder geen beding in gevaar laten brengen". Ook viroloog Marc Van Ranst zegt dat de "gratis treintickets op dit moment een risico op overbezetting van de treinen" inhouden. De regering noemt het nog steeds een "goeie maatregel" en wil het systeem uitwerken in overleg met de NMBS.
Dutordoir vindt het een goede zaak dat de regering het openbaar vervoer als duurzaam transportmiddel bij de bevolking opnieuw wil promoten. Maar de manier waarop, daar stelt ze zich vragen bij. De Superkern maakte gisteren namelijk bekend dat elke inwoner een rail pass van de NMBS krijgt, goed voor tien ritten. Maar daarvoor was geen overleg met de openbaarvervoermaatschappij zelf, zegt NMBS-topvrouw Sophie Dutordoir.
"NMBS heeft de laatste maanden bijzonder hard gewerkt aan de sanitaire veiligheid van reizigers en personeel", klinkt het. "We zullen die veiligheid onder geen beding in gevaar laten brengen." Dutordoir vraagt onmiddellijk overleg en alle noodzakelijke hulp om elk risico op overbezetting van treinen en perrons te voorkomen.
"Als er railpassen worden verspreid, is dat toch vooral richting toeristische bestemmingen, waarbij je overbezetting riskeert op bepaalde perrons en treinverbindingen", legt NMBS-woordvoerder Bart Crols uit aan VRT NWS. "We willen daar dringend overleg over. Ook over de financiering van die railpassen en de verdeling ervan moet de regering een en ander uitklaren."
Ook viroloog Marc Van Ranst zegt dat er tot nu toe net thuiswerk gepromoot is, onder andere om "openbaar vervoer te ontlasten en zo veiliger te maken". Ook volgens Van Ranst zorgen gratis treintickets op dit moment voor "een risico op overbezetting van de treinen".
"Niet nodig"
Volgens het kabinet van minister van Mobiliteit François Bellot (MR) is de minister zelf "dagelijks in contact" met Sophie Dutordoir, "op zich was het dus niet nodig om te tweeten". Het kabinet wijst erop dat dit een akkoord van de 10 partijen van de Superkern is en dat nu nog moet worden bekeken op welke manier dat moet worden georganiseerd. "Uiteraard is de veiligheid en vlotheid van het treinverkeer altijd de prioriteit."
In regeringskringen klinkt het nog dat het een "goeie maatregel is om het toerisme in eigen land - dat zwaar heeft geleden onder de crisis - een boost te geven". "Nu moet ze concreet uitgewerkt en georganiseerd worden in dialoog met de NMBS", klinkt het.
Bekijk hieronder het verslag uit “Het Journaal”:
