CHECK: Nee, Alexander De Croo (Open VLD) stelt de Belgische horecasector niet in vraag. Hij werd selectief geciteerd

Wil Alexander De Croo de horeca weg uit België? Het lijkt weinig waarschijnlijk voor een Open VLD-politicus, maar je zou het kunnen afleiden uit een citaat dat deze week rondging op de sociale media: “We zullen de keuze moeten maken of we nog een horecasector willen in dit land”. Wie het interview leest waar de quote selectief uit gelicht werd, krijgt een heel ander verhaal te horen.

Woensdag lanceerde Vlaams Belang een opmerkelijke campagne op de sociale media. Op een foto van Alexander De Croo, federaal minister van Financiën, werd hem de volgende quote toegeschreven: “We zullen de keuze moeten maken of we nog een horecasector willen in dit land”, met als bronvermelding het financieel-economische magazine Trends.

De radicaal-rechtse partij Vlaams Belang noemde die uitspraak in de advertentie “Onaanvaardbaar”. Vlaams Belang lijkt in de woorden van De Croo te lezen dat het lot van Vlaamse horeca-uitbaters onzeker is, en geeft met zijn advertentie aan dat daar geen sprake van kan zijn.

De website Reactnieuws.net (met de slogan “Fors polariserend!”) leest er zelfs nog meer in. “De Croo: Willen we wel nog horeca in België? Weinig kapitaal. Weinig winst”, vat die het gesprek samen.

Maar wat stond er nu echt? We halen het interview met De Croo in Trends er even bij. "In de horeca en de evenementensector is weinig perspectief op een substantiële toename van de economische activiteit. We zullen de keuze moeten maken of we nog een horecasector willen in België. In de komende maanden zullen wellicht nieuwe maatregelen volgen. Nu ligt de klemtoon op het verschaffen van liquiditeit, maar we zullen ook maatregelen nemen om de solvabiliteit te ondersteunen. De horeca is hoe dan ook al een branche met weinig kapitaal en lage winsten. Het is goed mogelijk dat er specifieke, sectoriële maatregelen komen.

Dat klinkt al anders dan wat Vlaams Belang en Reactnieuws.net erin lezen. Vooral in het geval van Reactienieuws.net is dat opmerkelijk, omdat de website een screenshot van de integrale quote publiceert en het betekenisverschil dus ook daarin duidelijk te lezen is.

We contacteren ook de Trends-journalist die het interview afnam. “De uitspraak die online circuleert is volledig uit zijn context gehaald”, zegt Claerhout. “Tijdens het interview liet Alexander De Croo weten dat hij voorstander is van steunmaatregelen voor de horecasector. Maar dat lees je niet als je enkel dat zinnetje uitpikt uit het interview. De tekst was ook lichtjes aangepast door de eindredacteur van Trends.”

Dat laatste klopt. Wanneer we de originele transcriptie onder ogen krijgen, blijkt De Croo gezegd te hebben: “We zullen de keuze moeten maken of we nog een horecasector willen in België. Daarom zullen er in de komende maanden wellicht nieuwe maatregelen volgen”.

De Croo pleit dus niet voor het afschaffen van de horeca, maar voor steunmaatregelen. Dat punt maakt hij ook in een Facebookgroep voor horeca-uitbaters: “In mijn interview in het weekblad Trends hou ik net een pleidooi om de horeca tegemoet te komen. De weergave van het artikel staat dus haaks op de werkelijkheid”.

"Onze partij heeft zowel het letterlijke citaat in ere gehouden, als de geest achter de uitspraak gerespecteerd, namelijk dat we volgens De Croo voor een keuze staan om nog een horecasector te hebben of niet", zo reageert Vlaams Belang bij monde van persverantwoordelijke Jonas Naeyaert. "Mijn partij vindt dit echter een onverantwoorde uitspraak omdat er voor ons geen keuze is. We willen sowieso een horecasector behouden en deze ook beschermen. We denken dus niet dat De Croo komaf wil met onze horeca, maar deze uitspraak was wel ongelukkig en voor ons ongewenst."

De campagne is niet te vinden op de facebookpagina van Vlaams Belang. Op de pagina van Guy D’haeseleer, fractieleider van het Vlaams Belang in de senaat, staat de afbeelding wel nog steeds online.

Conclusie: Alexander De Croo werd selectief geciteerd in de campagne van Vlaams Belang. Wie de hele quote leest, krijgt een heel ander beeld. Het hielp ook niet dat zijn formulering zoals het in het uiteindelijke stuk in Trends verscheen, licht was aangepast.

Update 17/05: In een vorige versie van dit artikel stond te lezen: “Vlaams Belang heeft de campagne vrij snel weer offline gehaald van zijn partijaccounts op Facebook en Twitter.” Dat hebben we aangepast. De advertentie stond nooit op de facebookpagina van Vlaams Belang, liet woordvoerder van Jonas Naeyaert ons weten. Het werd verspreid via een zogenaamde “dark post”-advertentie. Dat zijn reclames die enkel zichtbaar zijn voor doelgroepen aan wie de reclame gericht is.

Meest gelezen